Ako sme už informovali, koncom marca podpísala Národná diaľničná spoločnosť zmluvu so zhotoviteľom viac ako trojkilometrového úseku R1 Banská Bystrica – Slovenská Ľupča, I. etapa. Víťazom výberového konania sa stalo Združenie Doprastav, a.s. – Metrostav DS a.s.
V minulých dňoch po rozkladom konaní nadobudlo právoplatnosť stavebné povolenie na túto dopravnú stavbu, takže už nič nestojí v ceste k zahájeniu samotnej výstavby.
„Všetci sa z toho tešíme. Začíname so stavbou v utorok 23. apríla 2024 položením základného kameňa,“
hovorí minister dopravy Jozef Ráž.
Poklepať základný kameň príde aj premiér Robert Fico. Celkové náklady na I. etapu stavby predĺženia R1 z Banskej Bystrice po Slovenskú Ľupču predstavujú približne 87 miliónov eur, a budú financované zo štátneho rozpočtu.
Banskobystričania a obyvatelia Horehronia sa tak konečne dočkajú vyriešenia jedného z najväčších dopravných problémov v našom regióne. Viac ako trojkilometrový úsek už v rámci prvej etapy pomôže riešiť komplikovanú dopravnú situáciu najmä pri mestskej časti Šalková.
Pre širšie okolie je najdôležitejšie vybudovanie nového mosta cez Hron. Ten nahradí súčasný most, ktorý je na hranici životnosti.
Výstavba nového mosta cez železničnú trať pred Ľupčou v rámci I. etapy si vyžiada vybudovanie preložky tohto úseku cesty I/66 cez Šalkovú. V rámci trojkilometrového úseku sa celkovo ráta s piatimi mostnými objektmi vrátane vybudovania nového mosta cez Hron v Šalkovej. Do výstavby je zahrnutá aj mimoúrovňová križovatka Šalková.
Nová trasa do Slovenskej Ľupče sa zo západnej strany prepojí s existujúcim úsekom rýchlostnej cesty R1 Pribina Banská Bystrica – severný obchvat. Vo všeobecnosti sa zvýši komfort a bezpečnosť osobnej i tranzitnej dopravy v tomto úseku cesty I/66. NDS odhaduje trvanie stavebných prác na 32 mesiacov.
V hre stále zostáva aj II. etapa dokončenia R1 zo Slovenskej Ľupče popod Donovaly v smere na Ružomberok. O tom však musí definitívne rozhodnúť vláda SR.
Autor: (tom), Foto: ilustračné