Jeden by neveril, čo negatívnych emócií u bystrických progresívnych aktivistov (pomenovanie aktívnych ľudí s politickým zafarbením) dokáže vyvolať jedno netradičné výtvarné dielo, akým bolo premaľovanie nevzhľadnej autobusovej zastávky oproti buste Milana Rastislava Štefánika v Sásovej na počesť 105. výročia vzniku Československa Štefánikovsko – legionárskou symbolikou v komiksovom prevedení.
Jedinečná autobusová zastávka s motívmi M.R. Štefánika a československých légií
Priznám sa, že ja osobne nie som priateľom (ale ani nepriateľom) marvelovského štýlu či komiksov, ale rešpektujem ľudí aj umelcov, ktorí tento štýl tvorby vyznávajú a používajú ho napríklad vo výtvarnom umení na verejných miestach (street art).
Ono s umením či architektúrou je to tak, že väčšina ľudí sa na diela z tejto oblasti spoločenského života pozerá jednoduchou pocitovou optikou – páči sa mi to alebo nepáči. V prípade znázornenia generála Štefánika a československých légií na osamelej zastávke v Sásovej nešlo len o pocity, ale aj o stvárnenie určitých historických udalostí, ktoré viedli ku vzniku samostatného spoločného štátu Čechov a Slovákov.
Bystrických progresívnych aktivistov, ktorí si v minulosti doslova sprivatizovali občianske akcie v našom meste, akoby to bola iba ich agenda, čo ich napokon priviedlo do komunálnej politiky a viacerí sa stali aj mestskými poslancami, tento počin pobúril.
Bystričanom sa Štefánikova zastávka páči, progresívni aktivisti ju kritizujú
Najmä skupinu združenú okolo poslaneckého klubu „Bystrica má na viac“ doslova iritovalo, že predseda banskobystrického Miestneho klubu Spoločnosti Milana Rastislava Štefánika – poslanec Matúš Molitoris spolu s autorom výtvarného Jozefom Panikom si dovolili pomaľovať zabudnutú autobusovú zastávku Štefánikovými symbolmi prvej ČSR, čo vzbudilo pozornosť verejnosti.
Z okruhu progresívnych aktivistov doslova zaznelo:
„Plechová búda z vlnitého plechu, ktorá vlastne ani autobusovou zastávkou nie je, lebo jej chýba vzhľad aj vybavenie, sa stala akousi nevkusnou a nedôstojnou pripomienkou 105. výročie vzniku Československej republiky.“
A keďže počas stretnutia členov bystrického klubu Spoločnosti M.R. Štefánika pred pomaľovanou autobusovou zastávkou oproti Štefánikovej buste symbolicky prestrihol pásku primátor Ján Nosko s „otcom“ myšlienky Matúšom Molitorisom, opoziční aktivisti zaútočili aj na nich, spolitizujúc celú udalosť slovami:
„Poznáme viac podobných aktivít „skrášľovania“ banskobystrických strašiakov, no zarážajúce je, že na tejto sa zúčastnil aj primátor krajského mesta, ktorý slávnostne prestrihol pásku.“
Na sociálnych sieťach zazneli aj iné zosmiešňujúce a urážlivé slová na adresu primátora Noska a poslanca Molitorisa zo Spoločnosti M. R. Štefánika, akoby urobili niečo nekalé.
Spomínam si, ako v minulosti bystrickí aktivisti pomaľovali staré obloženie stĺpov verejného osvetlenia v mestskom parku štylizovanými obrazmi slovenských národných dejateľov a hoci sa to nemuselo páčiť každému, normálni ľudia to prijali s pochopením ako celkom dobrý nápad.
V pamäti mi zostala aj aktivita dobrovoľníkov z BBOS pod vedením Diany Vigašovej (dnes Javorčíkovej) spred 8 rokov, ktorí namaľovali farbami kamennú dlažbu v Krížnej ulici a so street art umelcami obrazmi aj okolité ošumelé steny. Tiež to vzbudilo ohlas medzi ľuďmi, aj keď farbu z dlažby zakrátko zmyl dážď. Je zaujímavé, že vtedy si z toho nikto nerobil srandu ani to nekritizoval…
Mesto Banská Bystrica sa úspešne zviditeľnilo na celom Slovensku
Vďaka medializácii nielen v domácich médiách, ale aj v celoštátnych televíziách vzbudila Štefánikova farebná zastávka značnú pozornosť obyvateľov nášho mesta i na celom Slovensku. Informáciu o tomto diele priniesli vo svojom hlavnom spravodajstve TV Markíza a TA3. Súdiac podľa množstva pozitívnych ohlasov drvivá väčšina ľudí to schvaľuje.
Na sociálnych sieťach patrili príspevky o Štefánikovej zastávke v Sásovej k najpopulárnejším. Napríklad na portáli Bystrica 24 mal tento príspevok vyše 5 tisíc označení „páči sa mi to“, v skupine Moja Sásová viac ako 800 takýchto označení, čím sa príspevok zaradil k najpopulárnejším v histórii tejto facebookovej skupiny.
Pravda okrem žiarlivých progresívnych aktivistov, ktorí to sebe vlastným spôsobom skritizovali a úplne zbytočne z toho urobili politikum. Odporcovia banskobystrického primátora išli puknúť od zlosti a na sociálnych sieťach chrlili nenávistné príspevky. Ale ako sa vraví: „Psi štekajú, karavána ide ďalej.“
Miesto vzdania úcty Štefánikovi a vzniku ČSR pokračujúca negatívna volebná kampaň aktivistov
Mimochodom na rozdiel od primátora Noska a poslancov – členov jeho tímu, ktorí sa v deň 105. výročia vzniku Československa zúčastnili pietnych aktov v Sásovej pri buste generála Štefánika a v Rudlovej pri Pamätníku padlým Rudlovčanom počas I. a II. svetovej vojny so Štefánikovou bustou, nebolo vidno nikoho z kritických progresívnych aktivistov či opozičných poslancov.
Zdá sa, že opoziční progresívci z okolia neúspešnej kandidátky na primátorku Diany Javorčíkovej pokračujú v negatívnej volebnej kampani proti trojnásobnému primátorovi Jánovi Noskovi a koaličným poslancom. Zrejme sa chystajú na odvetu v ďalších komunálnych voľbách v roku 2026, keďže progresívcom nevyšli celkom ani parlamentné voľby na Slovensku.
Takmer denne na sociálnych sieťach kritizujú všetko, čo sa aktuálne udeje (alebo aj neudeje) v Banskej Bystrici v réžii súčasného vedenia mesta. Títo aktivisti totiž presne vedia, čo treba robiť, teda aspoň teoreticky. A vraj najlepšie to robí bratislavský progresívny primátor Vallo…
Takmer denne na sociálnych sieťach kritizujú všetko, čo sa aktuálne udeje (alebo aj neudeje) v Banskej Bystrici v réžii súčasného vedenia mesta. Títo aktivisti totiž presne vedia, čo treba robiť, teda aspoň teoreticky. A vraj najlepšie to robí bratislavský progresívny primátor Vallo…
Do miestneho politického boja zapadla aj kritika Štefánikovej autobusovej zastávky, čo pochopiteľne pritiahlo aj pozornosť médií. Vyzerá to tak, že útok na toto nezvyčajné street artové dielo ho miesto odsúdenia vlastne na široko – ďaleko spopularizoval. Azda by bolo aj načim sa za perfektnú reklamu nášho mesta pod Urpínom poďakovať bystrickým progresívnym aktivistom, keď už to tak dobre vypálilo.
A naozaj málokomu vadí, že pomaľovanú zastávku symbolicky uviedol do života banskobystrický primátor s autorom myšlienky jej výtvarného stvárnenia. To jednoducho nevymyslíš, Bystričanom sa to vcelku páči, len progresívci nemôžu stráviť úspech svojich politických súperov. Nie nadarmo sa vraví, že aj negatívna reklama je reklama.
Žijeme v demokratickej spoločnosti, kde každý môže slobodne prejaviť svoj názor na veci verejné. Je na každom z nás, či sa nám akékoľvek dielo či ľudská aktivita pozdáva alebo nie, len by sa z toho nemala robiť účelová politika proti niekomu či niečomu. Tobôž nie na komunálnej úrovni.
Autor: Miro Toman, Foto: ilustračné