Keď sa vlani v októbri zástupcovia ministerstva dopravy, Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), mesta Banská Bystrica a BBSK v Šalkovej zhodli na pokračovaní trojkilometrového úseku dostavby R1 po Slovenskú Ľupču s novým mostom cez železničnú trať v rámci I. etapy, čo si vyžiada vybudovanie preložky nového úseku cesty I/66 s okružnou križovatkou v Šalkovej, zdalo sa, že tejto stavbe už nestojí v ceste žiadna prekážka…
Prvá etapa dostavby R1 z Banskej Bystrice do Ľupče ja zastavená
Zároveň sa rozhodlo, že dobudovanie rýchlostnej cesty R1 Banská Bystrica smerom na Slovenskú Ľupču podmieni aj výstavba nového mosta v mestskej časti Šalková vedľa súčasného, ktorý je v havarijnom stave a demontuje sa. Navyše sa vybuduje aj nová cyklotrasa v dĺžke 15 km. To všetko dávalo nádej, že štát sa po rokoch predsa len rozhodne budovať aj II. etapu R1 zo Slovenskej Ľupče aj s tunelom smerom popod Hiadeľské sedlo s vyústením pod Donovalmi.
Národná diaľničná spoločnosť vyhlásila koncom marca tender na výstavbu roky pripravovaného trojkilometrového úseku rýchlostnej cesty R1 Banská Bystrica – Slovenská Lupča, ktorého súčasťou je aj napojenie Šalkovej prostredníctvom novej mimoúrovňovej križovatky a výstavba nového mosta cez rieku Hron v tejto mestskej časti.
Táto stavba by mala urobiť definitívnu bodku aj za havarijným stavom mosta pred Biotikou, ktorý prakticky nemá obchádzku pre tranzitnú dopravu a jeho uzavretie by spôsobilo dopravný kolaps v regióne.
Tento týždeň však prišla z Národnej diaľničnej spoločnosti znepokojivá správa. Hovorkyňa diaľničiarov Eva Žgravčáková bez bližších informácií oznámila, že zistené nové skutočnosti závažného charakteru neumožňujú podpísať zmluvu na výstavbu prvej etapy úseku rýchlostnej cesty R1 Banská Bystrica – Slovenská Ľupča a komisia NDS pre vyhodnotenie ponúk bude nútená súťaž opätovne prehodnotiť. Ministerstvo dopravy to nateraz nebude komentovať.
Faktom je, že NDS v závere júla vyhodnotila ponuky v súťaži, pričom spomedzi šiestich uchádzačov navrhla najnižšiu cenu v objeme takmer 86,8 milióna eur bez DPH skupina stavebných spoločností Doprastav, a. s. a Metrostav DS, a. s. Odhadované náklady stavebných prác boli 89,3 milióna eur bez DPH, pričom vo vyhodnotení rozhodovala najnižšia cena.
Na ďalších miestach v poradí skončili: skupina firiem Eurovia SK, a. s., Eurovia CS, a. s. a SMS, a. s. s cenou 96,4 milióna eur pred spoločnosťou Skanska SK, a. s. s ponukou 97,2 milióna eur, Porr, s. r. o. s cenou 102,4 milióna eur, Strabag, s. r. o. 107,3 milióna eur a Váhostav – SK, a. s. so 112 miliónmi eur bez DPH.
Keď NDS vyhlásila koncom marca 2023 tender na zhotoviteľa časti úseku R1 Banská Bystrica – Slovenská Ľupča, trvanie stavebných prác odhadla na 960 dní, čiže 32 mesiacov. Predĺžená lehota na predkladanie ponúk bola do 20. júna. Diaľničiari očakávali začiatok výstavby predbežne v polovici decembra tohto roka. Stavba úseku začína napojením na jestvujúcu R1 a končí napojením na cestu I/66 v mimoúrovňovej križovatke Šalková.
Predstavitelia kraja i mesta reagujú na aktuálne rozhodnutie NDS
Na faktické oddialenie výstavby pokračovania R1 z Banskej Bystrice po Slovenskú Ľupču zareagoval predseda BBSK Ondrej Lunter:
„Národná diaľničná spoločnosť poslala médiám informáciu, že nepodpíše zmluvu so zhotoviteľom stavby R1 medzi Banskou Bystricou a Slovenskou Ľupčou. Keďže ide o projekt, na ktorý celá Bystrica čaká už mnoho rokov a ktorý by vyriešil tragickú dopravu v tomto úseku, budem žiadať ministra o podrobnejšie vysvetlenie všetkým, ktorých sa to dotýka, v prvom rade občanom. Pretože takéto oznámenie, vrátane spôsobu, akým bolo urobené, sa dá len ťažko pochopiť.“
Pridal sa k nemu aj viceprimátor Banskej Bystrice Jakub Gajdošík:
„Dlhé roky sa snažíme o to, aby táto stavba išla, preto sme boli veľmi radi, že už to máme na dosah a na jar budúceho roka by sa mohlo začať stavať. Tá správa z NDS nás nemilo prekvapila. Veríme, že sa jedná iba o nejaký technický nedostatok v rámci verejného obstarávania a nie o politické rozhodnutie úradníckej vlády, že tento projekt by sa mal zastaviť.“
Spoločne s primátorom Jánom Noskom sa už niekoľko rokov snažia presadiť pokračovanie výstavby trojkilometrového úseku R1 v smere na Slovenskú Ľupču. Nová cesta by mala definitívne vyriešiť dopravné napojenie našej mestskej časti Šalková ako aj priľahlých obcí ako Môlča, Poniky, Ponická Huta a Dúbravica.
„Projekt dostal zelenú ešte za vlády Petra Pellegriniho a až v tomto období sa finalizoval. Po úspešnom majetkovoprávnom usporiadaní prebieha povoľovací proces, verejné obstarávanie ukázalo víťaza tendra a všetci sme očakávali podpis zmluvy s ním, čo sa nestalo. Budeme preto za mesto spolu s krajom žiadať zrozumiteľné vysvetlenie a najmä informáciu, či dôjde k posunu časového harmonogramu výstavby. Verím, že zodpovední na ministerstve dopravy si uvedomujú ako je táto cesta pre náš región dôležitá a urobia všetko pre čo najrýchlejšie začatie výstavby,“
dodal Gajdošík.
Mnohí Bystričania si ešte pamätajú, že ministerstvo dopravy ešte na jeseň 2010 hovorilo o dostavbe R1 z Banskej Bystrice po Slovenskú Ľupču a ďalej tunelom popod Hiadeľské sedlo s vyústením pod Donovalmi smerom na Ružomberok Neskôr však vtedajší minister Ján Figeľ tvrdil, že projekt nie je pripravený, za čo si vyslúžil veľkú kritiku ľudí z nášho regiónu.
Odvtedy až dodnes sa zvažuje aj variant prepojenia R1 zo Žiaru nad Hronom popri Kremnici do Martina výstavbou rýchlostnej cesty R3. Preto nečudo, že aj posledné rozhodnutie vzbudzuje obavy Bystričanov, aby to napokon nedopadlo ako pred 13 rokmi…
Autor: (tom), Foto: ilustračné