Letisko Sliač sa do príletu nových stíhačiek F-16 nestihne zrekonštruovať

SPRÁVY
8 /

Vláda SR ešte v roku 2018 rozhodla o nákupe nových vojenských stíhačiek od USA. Ku koncu roka 2020 Letisko Sliač skončilo svoju civilnú prevádzku z dôvodu rekonštrukcie vojenskej časti pre plánovaný prílet 14 amerických stíhačiek F 16, ktoré mali byť na Sliači v roku 2023, ale tento termín sa posunul na budúci rok. Celkový projekt rekonštrukcie je v réžii americkej strany.

Prílet stíhačiek F-16 si vyžiadal rekonštrukciu Letiska Sliač

Zázemie pre F-16 si vyžaduje nové hangáry, rekonštrukciu rolovacích dráh a výstavbu ďalších zariadení. Rekonštrukcia mala byť ukončená do konca roka 2022. Stavebné práce však aj po viac ako troch rokoch čelia sklzom.

Podľa ministerstva obrany SR náklady na rekonštrukciu a modernizáciu letiska Sliač prekročia predpokladaných 69 miliónov bez DPH. Dôvodom je doplnenie ďalších projektov aj inflácia. Rozsiahla modernizácia letiska tak vyjde na  približne 200 miliónov eur.

O civilnej časti Letiska Sliač sa zatiaľ nehovorí nič. Musíme si počkať na záver celkovej rekonštrukcie vojenskej časti. Medzitým na Sliači umiestnili systém protivzdušnej a protiraketovej ochrany Patriot, obyvatelia Sliača sa v miestnom referende väčšinovo vyjadrili proti umiestneniu americkej vojenskej základni na Letisku Sliač.

Následne sa ministerstvo obrany darovaním všetkých uzemnených ruských stíhačiek MIG-29 Ukrajine prakticky zbavilo vlastného bojového letectva. Vzdušný priestor Slovenska budú do konca tohto roka chrániť české, poľské a maďarské stíhačky.

Ako bude zabezpečená ochrana slovenského neba po skončení tejto dohody a do času, kým k nám priletia stíhačky F-16, zatiaľ jasné nie je.                               

Pred príletom nových amerických stíhačiek F-16, ktoré nám podľa posledných správ dodajú Spojené štáty americké s oneskorením v roku 2024, treba na leteckej základni Sliač prispôsobiť infraštruktúru. Tá, ktorá používala pri migoch, je už zastaraná.

Meškanie projektov

Vedenie ministerstva obrany priznáva, že viaceré projekty meškajú. Je to aj z toho dôvodu, že tie v hodnote viac ako 5 miliónov eur musela najskôr odsúhlasiť vláda. Aktuálne dala zelenú obstaraniu stavby metrologického zabezpečenia pre F-16 za takmer 7 miliónov eur.

„Sliač bude po prestavbe spĺňať všetky podmienky z hľadiska operačného, aj z hľadiska geografického, pretože je v strede Slovenska a z hľadiska použitia stíhačiek je najvhodnejší,“

uvádza štátny tajomník ministerstva obrany Marián Majer.

Marián Majer

Marián Majer

Rezort obrany bude musieť zabezpečiť aj rozšírenie rolovacích dráh a vybudovať sklad munície. Dočasne poverený minister obrany Jaroslav Naď hovorí:

„Rekonštrukcia letiska Sliač nebude mať vplyv na termín dodania stíhačiek F-16. Vylučujem, že by Slovensko stíhačky neprebralo. Obnova letiska sa realizuje v rámci 33 projektov. Ich celková hodnota predstavuje asi 200 miliónov eur.“

Jaroslav Naď

Jaroslav Naď

Ďalej Naď dodáva:

„Máme alternatívu jedna, ktorá je stále tá, že stíhačky pôjdu na letisko Sliač, pretože nie všetky z tých 33 projektov musia byť už dokončené vtedy, keď prídu stíhačky. Minimálne požiadavky, ktoré sú, chceme mať splnené v budúcom roku, aby stíhačky mohli fungovať.“

S Naďovým vysvetlením príčin meškania projektov na rekonštrukciu sliačskeho letiska nesúhlasí poslanec Hlasu Peter Kmec:

„Za túto blamáž ste zodpovedný jedine a osobne vy pán minister. Potrebovali ste na jednu časť projektu takmer tri roky, aby ste sa dopracovali len k tomu, že vyhlásite súťaž na realizáciu výstavby. Cena rekonštrukcie sa zvýšila štvornásobne z 55 na 200 miliónov eur. A to ste reálne ešte nezačali stavať, takže reálnu a konečnú cenu nepoznáme. Stále teda nevieme, koľko vyjde slovenských daňových poplatníkov Vaše neodborné riadenie Ministerstva obrany iba v tomto jednom projekte!“

Kmec vyzval povereného premiéra, povereného ministra financií, povereného ministra zdravotníctva Eduarda Hegera, aby predložil ako minister financií stanoviská Útvaru hodnoty za peniaze k projektu rekonštrukcie letiska Sliač a zaujal stanovisko k tomu, že MO SR nevie ani po troch rokoch od nástupu, koľko vlastne bude stáť jeho rekonštrukcia.

Peter Kmec

Peter Kmec

Poverený minister obrany Jaroslav Naď skonštatoval, že projekt je počtom prác veľmi rozsiahly, keďže pozostáva z 33 rôznych menších projektov a že obnovu letiska zanedbal predošlý kabinet Petra Pellegriniho:

„Rozhodli o stíhačkách F-16, ale infraštruktúru na to absolútne nezabezpečili. Do úvahy treba brať aj to, že letisko Sliač je strategické letisko nielen pre nás, ale aj pre našich spojencov. My musíme súbežne robiť projekt modernizácie a opatrenia, ktoré súvisia s vojnou na Ukrajine.“

Zo spomínaných 33 projektov sa 11 uskutočňuje cez agentúru NSPA (NATO Support and Procurement Agency), sedem cez ďalšie programy NATO a 15 je národných projektov.

Nedokončené projekty, ako napríklad skúšobňa motorov, by sa mohli riešiť v spolupráci s partnermi. Naď pripustil aj ďalšie možnosti, napríklad s využitím letiska Kuchyňa či ďalších podporných činností zo strany spojencov. Treba pripomenúť, že 30. septembra 2023 nás čakajú predčasné parlamentné voľby a po nich sa aj k Letisku Sliač vyjadrí nová vláda.

Autor: (tom), Foto: ilustračné