Prijmite pozvanie na prezentáciu knihy autorky a riaditeľky Bábkového divadla na Rázcestí Ivety Škripkovej v stredu 29. marca 2023 o 17:00 hod. v Teátriu BDNR. Autorka predstaví svoju monografiu v rozhovore s teatrologičkou Nadeždou Lindovskou.
Po prezentácii o 19:00 hod. bude nasledovať divadelné predstavenie venujúce sa „ženskej téme“ NEPLAČ, ANNA. Vstupenky na predstavenie si môžete zakúpiť na: https://goout.net/sk/listky/neplac-anna/awrr/.
Iveta Škripková: Feministické divadlo a jeho slovenská cesta
Podľa literárnej kritičky a prekladateľky Romany Maliti je monografia Ivety Škripkovej „Feministické divadlo a jeho slovenská cesta“ je vôbec prvou odbornou publikáciou, ktorá sa venuje prieniku feministického umenia a filozofie do slovenskej divadelnej praxe.
Vzácnym prínosom textu významnej slovenskej divadelníčky – autorky, režisérky, divadelnej manažérky a v neposlednom rade teoretičky – Ivety Škripkovej je práve zameranie sa na dokumentáciu a hĺbkovú analýzu feministického divadla na Slovensku od deväťdesiatych rokov.
No publikácia neprináša len pohľad na aktivity banskobystrického zoskupenia T.W.I.G.A. a zaujímavý pohľad na súčasnú slovenskú drámu a divadelnú prax. Čitateľ sa okrem fundovaného pohľadu na slovenské divadlo oboznámi aj so svetovými teoretickými koncepciami feminizmov, feministickou filozofiou, feministickým divadlom, s prínosmi a dielami najvýznamnejších feministických autoriek a umelkýň.
Ide o výberový a subjektívny exkurz do problematiky – aj v tom tkvie jeho výnimočnosť, pretože čitateľa zároveň nabáda k úvahe o zdrojových myšlienkových kódoch súčasného slovenského feministického divadla. Ivetu Škripkovú môžeme považovať za jeho iniciátorku a zakladateľku.
Knihu Ivety Škripkovej môžeme vnímať ako originálnu prácu na pomedzí teórie a praxe divadla a smelo ju zaradiť do kontextu súčasnej slovenskej, ale i kultúrne a historicky blízkej českej vedy, ktorá nanovo alebo inak interpretuje tvorbu, diela a ich históriu a reflexiu z rodovo citlivého aspektu (napr. kniha Bielym atramentom: feministická literárna kritika a gynokritika, v ktorej literárna vedkyňa Stanislava Chrobáková Repar kriticky nasvecuje diela odbornej i krásnej literatúry z pera slovenských i inonárodných autoriek.
Alebo najnovší príspevok českej historičky umení Mileny Bartlovej Dějiny českých dějin umění 1945 – 1969, v ktorých nahliada špecifický vedný odbor okrem iného z hľadiska jeho genderového systému).
Neplač, Anna
Príbeh Ženy napísaný podľa Muža. V monodráme herečky a ženy, Anny, sa prelínajú viaceré interpretačné roviny. Anna hrá svoju divadelnú postavu, herečka hrá Annu. Anna konfrontuje dramatický text, ktorý by ako herečka mala interpretovať na scéne, so svojou vlastnou ženskou skúsenosťou.
Ktorá Anna je tá skutočná?
Autor: Július Meinholm
Preklad: Radka Kain-Milá
Réžia: Marián Pecko
Scéna: Peter Janků a. h.
Kostýmy: Eva Farkašová a. h.
Hudba: Róbert Mankovecký a. h.
Výroba: ateliéry BDNR pod vedením Mirky Zelníkovej a Kataríny Mažáryovej, výroba kostýmov v spolupráci s ateliérom Larisy Výbochovej
Dĺžka predstavenia: 90 minút (bez prestávky)
Hrajú: Marianna Mackurová, Alena Sušilová a.h., Mariana Kovačechová a. h., Ľubica Pradidová, Dodo Šamaj.
Autor: (tom) , Foto: Divadelný ústav, BDNR a ilustračné