Banskobystrický samosprávny kraj vyčíslil dopady vládnych opatrení na svoj rozpočet v tomto a budúcom roku na viac ako 32 miliónov eur. V tejto sume sú zahrnuté len náklady súvisiace s odsúhlasenými odmenami a zvyšovaním platov zamestnancov krajom zriadených organizácií a odhad dopadu rodinného balíčka na vývoj daňových príjmov.
Spolu s rastúcimi cenami energií však zrejme pôjde o sumu vyššiu rádovo v miliónoch. BBSK preto vyzýva na seriózne rokovania samospráv a vlády o krízovom pláne.
Rodinný balíček, ktorý ukrojí z predpokladaných daňových príjmov BBSK v tomto a budúcom roku asi 21 miliónov eur i 500-eurové odmeny a zvýšenie platov zamestnancov v školstve, sociálnych službách a kultúre, ktoré župa vyčíslila na približne 11 miliónov eur. Dopady vládnych opatrení na rozpočet Banskobystrického samosprávneho kraja do konca tohto a v budúcom roku predstavujú asi 32 miliónov eur a to v nich nie je zahrnuté skokové zvýšenie cien energií o stovky percent.
Na utorkovej tlačovej konferencii o vývoji situácie i pripravovaných úsporných opatreniach informovali župan Ján Lunter a riaditeľ Úradu BBSK Matúš Hollý, za účasti oboch podpredsedov BBSK Ondreja Luntera a Romana Malatinca.
„Vláda na jednej strane ukrojí cez rodinný balíček z našich predpokladaných daňových príjmov a na druhej strane ešte zvýši naše náklady doposiaľ ničím nekompenzovaným zvyšovaním platov zamestnancov v krajom zriadených organizáciách. Naviac, nikto s nami nehovorí o tom, ako sa postaviť k obrovskej energetickej kríze, akej ešte nikto v histórii našej krajiny nečelil. Áno, medziročne naše daňové príjmy v absolútnych číslach mierne porastú, ale ani náhodou to neznamená, že kraj bude mať vo finále viac peňazí,“
hovorí župan Ján Lunter.
Predseda BBSK zároveň vyzval premiéra a vládu na seriózne rokovania o krízovom pláne – táto situácia sa totiž týka všetkých samospráv.
„Do 15. októbra musí vláda podľa zákona poslať do parlamentu návrh štátneho rozpočtu a rozpočtu verejnej správy. Takže zostáva nejakých 6 týždňov. Asi netreba nikoho presviedčať, aká je mimoriadna situácia. Teraz je určite čas, aby pán premiér takéto seriózne rokovania o krízovom pláne rozbehol a viedol. Nestačí nás odkázať na ministerstvo financií. Máme o čom hovoriť – o kompenzáciách za to, o čo sme prišli, a o kompetenciách, ktoré vykonávame a má k nim patriť aj adekvátne financovanie,“
dodal župan Lunter.
S výzvou vláde sa stotožnil aj predseda SK8 Jozef Viskupič, ktorý prisľúbil spoločný postup z úrovne samosprávnych krajov, v stredu sa spolu s podpredsedom BBSK Ondrejom Lunterom tiež zúčastnia rokovania predsedníctva ZMOS, ktoré vyzvú na spoločný postup.
Okrem toho župa pristupuje aj k okamžitým opatreniam, ktorými chce znížiť energetickú náročnosť Úradu BBSK a zriadených organizácií. Cieľom je podľa župana ušetriť 15 % nákladov na energie. Rovnako BBSK pracuje aj na dlhodobých opatreniach, ktoré majú viesť k výraznejším úsporám.
Desať okamžitých opatrení
- Zníženie teploty vykurovania o 1-2 stupne
- Skrátenie času kúrenia naplno a predĺženie času temperovania
- Modernizácia osvetlenia a výmena žiaroviek za úsporné
- Vypnutie vonkajšieho nočného osvetlenia budovy Úradu BBSK
- Zníženie počtu hodín, počas ktorých sa na úrade svieti
- Na vybraných miestach, kde sa často svieti, ale pohyb ľudí nie je tak frekventovaný, inštalovanie pohybových senzorov
- Vypínanie počítačov namiesto stand-by režimu
- Vypínanie tlačiarní mimo pracovného času a cez víkendy
- Vypínanie prístrojov na ohrev a chladenie vody mimo pracovného času a cez víkendy
- Prijatie odporúčaní/smernice pre individuálne správanie zamestnancov s cieľom znížiť spotrebu energií
Dlhodobejšie riešenia (v rôznom stupni rozpracovania)
- Príprava projektu „Energetický manažment BBSK“
- Zvýšenie energetickej sebestačnosti inštalovaním fotovoltických a fototermických panelov na strechách objektov vo vlastníctve BBSK
- Alternatívna zmena palivovej základne pre vykurovanie a prípravu teplej vody s potenciálom zníženia spotreby zemného plynu z viac ako 51 GWh na necelých 24 GWh napojením sa na centrálne zdroje tepla
- Využívanie Komplexného informačného systému na správu nehnuteľného majetku (KIS), ktorý by poskytoval benchmark jednotlivých zariadení a umožňoval objektívnejšie (nielen energetické) hodnotenie efektívnosti použitia verejných finančných prostriedkov na poskytnutú službu
Zdroj: Lenka Štepáneková , Foto: BBSK a ilustračné