Čo by mal vodič vedieť o výbere pneumatík pre svoje vozidlo

SPRÁVY
0 /

Hlavným účelom automobilovej pneumatiky je zabezpečiť dobrú priľnavosť vozidla na ceste. Túto úlohu plní behúň kolesa, ktorý vytvára optimálnu kontaktnú plochu. Čím väčšia je kontaktná plocha behúňa, tým väčšiu priľnavosť má koleso k vozovke.

Pneumatika bez dezénu (t. j. úplne hladká pneumatika) má maximálnu trakciu, ale len na suchom asfalte. Na mokrej vozovke táto pneumatika úplne alebo čiastočne stráca kontakt s vozovkou: vodný film oddeľuje pneumatiku od povrchu vozovky a vozidlo sa stáva nezastaviteľným. Tento jav sa nazýva aquaplaning.

Behúň s pozdĺžnymi a bočnými drážkami na uvoľňovanie vody pomáha predchádzať aquaplaningu alebo ho znižovať. Dobrú smerovú stabilitu pri vysokých rýchlostiach, manévrovateľnosť, ako aj akceleračné a brzdné vlastnosti však nie je možné dosiahnuť len s jedným typom pneumatiky. Preto výrobcovia pneumatík vyrábajú niekoľko typov pneumatík.

Konštrukčné prvky: diagonálne a radiálne pneumatiky

Existujú dva typy konštrukcie pneumatík:

  1. diagonálne – syntetická alebo kovová šnúra je usporiadaná diagonálne, od okraja k okraju;
  2. radiálne – vlákna prebiehajú od okraja k okraju ráfika kolmo na smer jazdy.

Klasifikácia podľa dezénu

Výrobcovia ponúkajú 3 typy dezénu:

  • pneumatiky s nesmerovým dezénom,
  • smerové pneumatiky,
  • pneumatiky s asymetrickým dezénom.

Symetrická nesmerová pneumatika je vynikajúcou voľbou pre mestské použitie. Ide o najuniverzálnejšiu pneumatiku pre osobné vozidlá. Dezén behúňa sa skladá z dvoch úplne rovnakých polovíc. Tieto pneumatiky nemajú určený smer montáže: môžete ich namontovať bez obáv, že urobíte chybu. Kolesá so symetrickým dezénom majú dobré jazdné vlastnosti na suchom aj mokrom povrchu. Ponúkajú dobrý pomer ceny a kvality.

Symetrické pneumatiky znamenajú istú jazdu na mokrej vozovke a na rozblatenom snehu. Táto pneumatika je vynikajúca na športovú jazdu. Tvar dezénu pneumatiky pripomína latinské písmeno „V“. Účinne odvádza vodu a roztopený sneh, čím zlepšuje trakčné vlastnosti kolesa. Jeho montáž si však vyžaduje dodržanie smeru otáčania a pravidla opätovnej montáže.

Asymetrické pneumatiky zabezpečujú bezpečnú jazdu za každého počasia. Tieto pneumatiky majú dezén na vnútornej a vonkajšej strane kolesa, ktorý nie je symetrický. Vnútorný behúň sa vo všeobecnosti vyznačuje otvorenou ramennou časťou, ktorá umožňuje rýchly odtok vody a znižuje efekt aquaplaningu.

Vzor na vonkajšej strane je navrhnutý tak, aby poskytoval smerovú a manévrovaciu stabilitu v premávke. Náklady na asymetrické pneumatiky sú oveľa vyššie ako na ostatné dva typy. Vyžaduje sa tiež dodržiavanie smeru jazdy, ktorý je vyznačený šípkou s nápisom Rotácia.

Pneumatiky do terénu alebo nerovného terénu

Tento typ pneumatiky má vysoký profil behúňa a hlboký a riedky dezén. Nákup terénnych pneumatík je rozumný v prípadoch, keď musíte stúpať do kopcov, kopať do koľají, jazdiť v miestach, kde sú cesty len názvom. Terénne pneumatiky sú určené do takýchto podmienok. Sú zle prispôsobené na rýchlu jazdu na suchom asfalte: hlboký dezén poskytuje nízku priľnavosť a rýchlo sa opotrebúva.

Klasifikácia podľa ročného obdobia

Dôležitým aspektom automobilových pneumatík je ich sezónnosť. Na základe tohto aspektu možno pneumatiky rozdeliť do troch kategórií:

  1. letné pneumatiky,
  2. zimné pneumatiky,
  3. celoročné pneumatiky.

Hlavným rozdielom medzi sezónnymi pneumatikami je zloženie zmesi. Letné pneumatiky majú dobrú trakciu, rýchlostné vlastnosti a krátku brzdnú dráhu. Tieto vlastnosti sú však možné len pri teplote okolia, ktorá nie je nižšia ako +7 C. Pod touto úrovňou začne letná pneumatika „mrznúť“: správanie vozidla sa prudko zníži.

Zloženie zimných pneumatík je navrhnuté tak, aby zabezpečilo potrebnú pružnosť gumy počas dlhodobého používania pri nízkych teplotách. Dezén zimného kolesa má hustý počet lamiel. Tieto lamely poskytujú pneumatike dobrý kontakt na zasneženej a zľadovatenej ceste. Typom zimných pneumatík sú pneumatiky s hrotmi. Odporúčajú sa používať len v náročných zimných podmienkach: na zľadovatených a zasnežených cestách.

Univerzálne alebo celoročné pneumatiky sú kompromisom. Tieto pneumatiky sú vhodné len pre regióny s veľmi miernym podnebím. Pri kúpe celoročnej sady pneumatík majte na pamäti, že ich výkon je výrazne nižší ako výkon zimných aj letných pneumatík.

Zdroje informácií:

https://www.autodoc.sk/pneumatiky

https://ekonomika.pravda.sk/krajina/clanok/605572-kedy-treba-vymenit-pneumatiky-na-aute-pri-prezuvani-su-dolezite-aj-poveternostne-podmienky/

Zdroj: (tom), Foto: pixabay.com