Ako sme už informovali , počas tohto víkendu sa v obci Hronec stretávajú dva slovenské vlakové unikáty. Najväčší parný rušeň 498.104 Albatros v piatok vyrazil na svoju narodeninovú jazdu až z hlavného mesta priamo do Hronca, kde na neho čakal najmenší parný rušeň z úzkokoľajky Čiernohronskej železničky.
Na bystrickej stanici
Trojdňový železničný víkend vlakom začal v piatok o 7:30 hod. ráno odchodom parného vlaku z hlavnej stanice v Bratislave. Záujemcovia, ktorí si dopredu rezervovali tento historický výlet po železnici, zažili netradičnú celodennú jazdu naprieč Slovenskom až do horehronskej obce Hronec.
Pred šiestou večer mal krásny Albatros zastávku na hlavnej železničnej stanici v Banskej Bystrici a právom pútal pozornosť malých i veľkých zvedavcov. Je to vskutku krásna mašina, ktorá právom patrí k výstavným kusom vlakovej histórie Slovenska. Pozrite si malú fotoreportáž z príchodu nášho najväčšieho parného rušňa do mesta pod Urpínom.
Albatros 1
Parný rušeň 498.1 alebo aj Albatros 1 bol z rady parných rušňov vyrábaných v 50. rokoch 20. storočia v Škode Plzeň. Vyrobených bolo 15 rušňov, ktoré technicky vychádzali z radu 498.0. Technické vylepšenia úspešného predchodcu posunuli tieto rušne na konštrukčný vrchol parných lokomotív v Česko – Slovensku. Boli nasadzované na diaľkové rýchlikové trate Praha – Žilina – Košice, Praha – Bratislava – Nové Zámky a Bratislava – Košice, s mesačným dosahom 20 000 km až do roku 1973.
Rad 498.1 bol trojvalcový rušeň s pojazdom 2´D´1´ a 5 – osovým tendrom 935.2. Vyrábal sa v rokoch 1954 až 1955. Oproti svojim predchodcom radu 498.0 mal väčší kotol prevzatý z radu 556.0 a teda aj zvýšený výkon, ktorý umožňoval ťahať 1 000 tonový (nákladný) vlak rýchlosťou takmer 100 km/h.
Rušeň 498.106 dosiahol 27. augusta 1964 na skúšobnom okruhu pri Velimi rýchlosť 162 km/h, čo je rýchlostný rekord našich parných rušňov. Po elektrifikácii hlavných tratí v ČSSR boli tieto rušne postupne vyraďované.
Do súčasnosti sa zachovali tri z 15 vyrobených rušňov:
- 104 – prevádzkyschopný, v majetku MDC a v starostlivosti Albatros klubu Bratislava. Po náročnej generálnej oprave (ŽOS Vrútky, OKV Martin, 40 000 hodín brigádnickej práce) a po skončení spôsobilosti kotla v 2005 je od roku 2009 opätovne sprevádzkovaný.
- 106 – do apríla 2003 prevádzkyschopný v depe Brno dolní, momentálne statický exemplár, bez platného preukazu spôsobilosti kotla.
- 112 – vrak, v majetku Železničního muzea Lužná u Rakovníka.
Momentálne jediná prevádzkyschopná lokomotíva, rušeň 498.104, bol odovzdaný do prevádzky 24. decembra 1954. Cena rušňa bola 841 000 Kčs a jedného tendra radu 935.2 ďalších 283 200 Kčs.
Zdroj: (tom) a wikipedia, Foto: Mirka Chabadová