Blog o úspechoch lietania zo Sliača vyvolal pozornosť, no aj niektoré otázky. A tak som sa na túto tému pozrel trochu bližšie.
Sliačske letisko je s výnimkou dvoch mesiacov využívané len okrajovo. I napriek biznis letom a preprave tovaru. Dokonca aj počas leta by mohlo prijať oveľa viac lietadiel. Tento rok je rekordný. No napriek tomu hľadajme príčiny, prečo nie je letov ešte viac.
Ak sa pozrieme do viacerých ponúk cestovných kancelárií, práve Sliač je takmer vypredané a nenúti vytvárať nižšie lastminute ceny. Zlacnených odletov z Bratislavy a Košíc nájdeme stále dosť. Podobne ako Sliač je na tom aj Poprad, ďalšie malé a menej využívané letisko.
Ešte sa platilo korunou, keď prví touroperátori, teda veľké cestovky, skúsili rozlietať Sliač. Dopadlo to katastrofálne. O jednej z nich viem, že prerobila doslova milión. No a tento strašiak akosi prežíva dodnes. Každý už vidí, že je to minulosť, že situácia je iná, ale treba byť opatrný.
Väčšie letiská sú vždy na tom lepšie. Pristáva na nich viac lietadiel, teda v prípade poruchy sa dá rýchlejšie doviezť nejaká súčiastka. Na malých letiskách to trvá dlhšie. To je jeden faktor. Väčšie letiská sú lepšie prispôsobené na dlhšie čakania – aj to sa stáva. Aj to treba brať do úvahy.
Na druhej strane je tu záujem klientov. Cestovanie do Bratislavy a Košíc autom prestáva byť reálne. Na letiskách niet kde parkovať. Cestovaním autobusmi a vlakmi sa stráca prirodzený komfort leteckého cestovania. Vysadávať dlhé hodiny na letiskách nie je nič príjemné. A ľudia si na Sliač zvykli.
Parkovisko je tiež plné, ale tu sa dá v rámci 50 – kilometrového okruhu nechať sa doviezť príbuznými či priateľmi. Do Bratislavy či Košíc je to oveľa ďalej. V prípade Sliača sa skracuje čas cestovania a je pochopiteľné, že ľuďom sa to páči.
Rozumné nie je ani neustále sa vracať k nepríjemným začiatkom. Životná úroveň rastie a záujem o letecké dovolenky tiež.
Vo viacerých cestovných kanceláriách sú spokojní. V prípade Sliača hovoria o optimálnom nastavení letov. Lebo takmer niet prázdnych sedačiek a nepredaných izieb v hoteloch. Ono totiž, kto chce získať na trhu dobrú cenu, musí za objednané izby zaplatiť ešte pred sezónou. A lietadlo ani motory nenaštartuje, ak nie je vyplatené niekoľko týždňov vopred. Je teda samozrejmé, že dobre predané lety sú pre cestovné kancelárie požehnaním.
Ako teda ďalej? Klienti už začali robiť ústretové kroky. Stále častejšie si dovolenky objednávajú v rámci firstminute. To je z ich strany dobrý krok. Cestovky sa nesnažia lety rušiť a presúvať, keď ide predaj dobre už od začiatku. Prináša to aj výhodné ceny, aj dlhodobé plánovanie.
Rozvoj lietania dnes limitujú parkoviská, alebo vopred dobre pripravené kyvadlová doprava na to ktoré letisko a potom domov. Stavať kvôli dvom mesiacom parkovacie domy je nereálne, skôr bude treba využiť viac foriem. S SAD, či inými dopravcami.
No a v neposlednom rade treba aj viac odvahy zo strany cestovných kancelárií. Neviem čo sa stalo, to sa už nikto neprizná, prečo po úspešnom vlaňajšku tohto leta vypadol z ponuky napríklad Peloponéz, ale je jasné, že dnes by sa predal ako s medom.
Možno sa do lietadla nenašlo viac partnerov, alebo boli obavy, že trh by sa prehrial. V každom prípade by tohto leta pomohlo, keby sa ubralo tam, kde sú lastminute ponuky a pridalo nenasýtenému Sliaču. Ešte aj letisko by bolo nadšené, že má rekord na rekord.
Čo hrozí v ďalšej sezóne? Lebo, tohto roku sa už nič urobiť nedá. Charterové lety i ubytovacie kapacity sa plánujú dopredu. Po úspechu tohto leta sa možno do budúcej sezóny strmhlav pustia viacerí silní touroperátori.
V rámci konkurenčného boja. A môže nastať pretlak ponuky. Podnikanie je ťažká vec. Ja nenesiem na svojich pleciach hrozbu straty, ale ani vidinu zisku, tak sa k tomu už radšej nejdem vyjadrovať.
V každom prípade buďme radi, že Slovensko sa mení, že je stále viac tých čo si dovolenku môžu dopriať. Bodaj by tento trend vydržal.
Autor: Ľubomír Motyčka, Foto: ilustračné