Ako to naozaj je a prečo to robíme? Keď ma pred rokmi oslovili organizátori na spoluprácu pri organizovaní ešte vtedy začínajúceho festivalu Banskobystrický Montmartre, bol som chvíľu skeptický a bral som to ako niečo s čím rád pomôžem okrajovo.
BAVÍ MA POSTUPNE BUDOVAŤ
No po vnorení do atmosféry a celkovom prístupe organizátorov som sa rozhodol viac angažovať. Povedal som si, koná sa tu veľmi málo koncertov a zvučné mená väčšinou obchádzajú Banskú Bystricu, pretože na jednej strane nemajú priestor a na druhej strane chýba dobrá organizácia. Ja dodnes spomínam ako som sa na jednom veľkom koncerte IMT Smile, ešte v „Dekáči“, zblížil s mojou a už teraz manželkou. Tiež som postrehol, že najviac „Hviezd“ sa produkuje vo východnej časti Slovenska a stred ako keby zaspal, čiže si myslím, že aj my potrebujeme produkovať a ukazovať talenty.
ŠÍRILI SA INFORMÁCIE A JA SOM CHCEL POMÔCŤ ICH OBJASNIŤ
Navyše o festivale sa začalo šíriť, že je len akýmsi „čerpacím mechanizmom“ dotácií. Že je zbytočný. Hneď sme preto urobili finančnú analýzu a predstavili na Komisii MsZ pre kultúru, informatiku, mestskú kroniku a ZPOZ. Ako v každom podnikaní aj tu trebalo nastaviť finančný plán a biznis model, ktorý ale chcelo doladiť, vyskúšať, napasovať.
Začali sme makať. Organizátori vymysleli nový názov, naše šikovné dievčatá Paťka a Veronika Nedecká zase brand a identitu, ja som sa snažil ovládnuť sociálne siete a nastaviť ekonomiku. Začal sa budovať koncept, ktorý bolo treba vyskúšať. Organizátori chceli kompromisy, čas hral rolu a tak sa išlo do 5. ročníka, kde sme už po prvý krát nasadili headlinera Daru Rolins.
Po vyhodnotení ročníka sme ale zistili, že koncept je potrebné upraviť, dať viac ekonomiky, posilniť personálne kapacity a dať ľuďom viac toho, čo ľudia chcú vidieť. V 6. ročníku sme teda upravili pár parametrov a dosť zásadne. Išlo sa do veľkého ekonomického rizika. Doniesli sme IMT SMILE, Beátku Dubasovú, urobilo sa pár workshopov, rezbárstva, maliarstva, sochárstva, tanca etc…
No a práve tu sa ukázalo, kam je dobré tento festival smerovať, ktoré aktivity zachovať, a ktoré naopak zmeniť. Organizátori nespávali a obdivoval som ich nasadenie. Ja som stále ovládal siete.
ZAČALA SA UKAZOVAŤ EKONOMICKÁ SEBESTAČNOSŤ ALE EŠTE TO NIE JE ONO
Pár čísel z 5. a 6. ročníka za marketing: Podarilo sa nám presadiť menšie kapely popri veľkých headlineroch. Podarilo sa nám osloviť cca 120 000 ľudí cez sociálne siete a predať neuveriteľných viac ako 4000 vstupeniek na koncert IMT SMILE. Celkovo sme prepojili s hlavným headlinerom festival na sociálnych sieťach a dosiahli viac ako 250 000 videní. Pridali sa k nám významní partneri a dotácie začali tvoriť zanedbateľnú čiastku festivalu FUBABY. Začala sa ukazovať ekonomická sebestačnosť no ešte to nie je ono.
CHCEME JEDNODUCHO FESTIVAL, KDE UKÁŽEME NOVÉ TALENTY POPRI VEĽKÝCH MENÁCH A INŠPIRUJEME NIELEN NAJMENŠÍCH KU KREATIVITE
Dnes som dostal darček v podobe obrazu budovy Stredoslovenskej galérie, ktorý vznikol počas 6. ročníka Fubaby a pár pozorností od organizátorov, samozrejme navyše ponuku spolupráce na ďalšom ročníku, 7. ročníku. Vážim si ich prístup. Verím, že pripravíme riadne pecky a verím, že Banská Bystrica začne mať tradíciu jedného veľkého festivalu, na ktorom bude participovať viacero inštitúcií, firiem, ľudí. Že tento festival bude sviatkom Banskej Bystrice a myslím, že je to na dobrej ceste. Talentov tu vyrastá dosť.
Viac o FUBABY sa dozviete keď budete sledovať: https://www.facebook.com/FubabyBB.
Autor: Martin Pechovský, Foto: autor a Mirka Chabadová