Aktuálne púta pozornosť obyvateľov dolného sídliska Rudlová – Sásová na Beskydskej obnova výtvarného diela obnova výtvarného diela Michala Kerna „Univerzum“ z roku 1976. Pracovníci firmy Lupčianske kovozávody s.r.o. (víťaz výberového konania) tu zo železobetónových pylónov sňali oceľovú zemeguľu, ktorú budú opravovať vo svojich dielňach.
Univerzum a Kinematický objekt
Sedemmetrová skulptúra „Univerzum“, ktorej horná oceľová zemeguľa sa podľa pamätníkov ešte y čias socializmu pôvodne pohybovala vplyvom vetra, časom zhrdzavela a spustla. Obrástli ju stromy a na sídlisku skôr strašila, ako ho zdobila.
„Urobili sme pasportizáciu všetkých umeleckých diel na území mesta. Univerzum výtvarníka Michala Kerna na Beskydskej, rovnako ako Kinetický objekt (mobil) na ulici Družby, sú výtvarné diela zapísané v Zozname pamätihodností mesta Banská Bystrica. Z toho vyplýva naša povinnosť sa o ne starať,“
vysvetľuje Jana Pelikánová z Oddelenia kultúry MsÚ Banská Bystrica.
Oceľová zemeguľa sa po rekonštrukcii vráti na pôvodné miesto aj s ložiskom, v ktorom sa bude otáčať po vetre. Zároveň sa obnoví povrch železobetónových pylónov a upraví aj okolie obnoveného výtvarného diela tak, aby ho bolo vidno. Podobne sa obnoví aj Kernov päť metrov vysoký „Kinematický objekt“ na Fončorde.
Poslankyňa a členka kultúrnej komisie Ľubica Laššáková k tomu dodáva:
„Tak, ako sa na sídliskách staráme o cesty, chodníky, lavičky či detské ihriská, musíme sa postarať aj o kultúrne pamiatky či výtvarné diela z minulosti. Aj keď sa rokmi zanedbala ich údržba, nemôžu zostať v takomto stave, aby sme ich len formálne zaradili medzi pamätihodnosti mesta a nechali napospas času. Postupne budeme obnovovať ďalšie.“
Michal Kern
Bol slovenský výtvarník, predstaviteľ takzvanej neoficiálnej výtvarnej scény. Venoval sa konceptuálnemu a akčnému umeniu(*1. mája 1938 – † 1. októbra 1994).
Hlavnými témami jeho tvorby boli príroda, človek, zaoberal sa ekologickou problematikou a podstatnú časť svojej tvorby pracoval s tematikou holokaustu. Jeho diela boli tvorené v prírode, ktorú považoval za svoj ateliér. Obzvlášť to bola oblasť jeho rodiska – lokalita Močiare pri Liptovskom Mikuláši.
Kern svoje diela tvoril s pomocou prírodných dejov, zachytával ich efemérnosť a náhodnosť. V sochárskej (monumentálnej) tvorbe sa prejavoval ako minimalista, narábajúci so strohými geometrickými útvarmi, často integroval do diela aj kinetické efekty. Jeho tvorba je zastúpená v domácich aj zahraničných zbierkach. V Banskej Bystrici sa zachovali jeho skulptúry Univerzum (1976) a Kinetický objekt (1973).
Autor: (tom), Foto: redakčné a Výtvarné diela BB