Marek Modranský: Prvý je chodec, cyklista a cestujúci vo verejnej doprave

ROZHOVOR
17 /

O verejnej doprave sme sa porozprávali s Mgr. Marekom Modranským. Prinášame Vám rozhovor s naslovovzatým odborníkom, ktorý zastupuje Slovensko pre túto oblasť v Bruseli.

Marek Modranský pôsobí v predstavenstve Dopravného podniku mesta Banská Bystrica a zastupuje Slovensko v Bruseli  ako honorárny viceprezident medzinárodnej organizácie pre verejnú dopravu UITP. Svoje obrovské skúsenosti z oblasti verejnej dopravy odovzdáva aj mestu. Je poslancom mestského zastupiteľstva a predsedom dopravnej komisie. Je jedným z otcov myšlienky zavedenia cyklobusu pre turistov, ktorí sa z krajského mesta môžu autobusom s uloženými bicyklami premiestňovať na cyklotrasy v okolitých horách.

 Ste honorárnym viceprezidentom medzinárodnej organizácie pre verejnú dopravu UITP (Union Internationale des Transport Publics) so sídlom v Bruseli. Čo znamená táto pozícia pre Vás a Slovensko?

 V prvom rade to bola pre mňa obrovská pocta, keď ma v roku 2015 spolu s ďalšími kolegami z Austrálie, Ruska a Talianska vymenovali na svetovom kongrese v Miláne do tejto funkcie. UITP funguje už viac ako 130 rokov a za toto obdobie je považované po odbornej stránke za prestížne združenie v sektore verejnej dopravy. Vďaka pôsobeniu v tejto organizácii mám poznatky o rôznych projektoch a ich pozitívnych výsledkoch, ktoré môžeme aplikovať aj u nás na Slovensku pre zlepšenie podmienok nielen v doprave, ale aj pre samotný každodenný život.

Je o Vás známe, že presadzujete moderné európske princípy udržateľnosti efektívnej a udržateľných foriem  dopravy v mestách, vrátane nemotorovej. Môžete stručne pomenovať Vašu filozofiu?

Ľudia zmenili svoje dopravné návyky. Z chodcov sa stali šoféri áut. Vidieť to všade, kdekoľvek sa pohneme. Áut je už dnes priveľa, a zbytočne investujeme do rozširovania ciest a pod. O rok, dva tri, nás to znovu počká a vrátime sa k tomuto istému problému. Mali by sme preto upriamiť pozornosť na dlhodobé riešenia. Zmeniť priority a poradie v preferencii jednotlivých účastníkov cestnej premávky z hľadiska kvality života. Prvý je chodec, potom cyklista, cestujúci vo verejnej doprave, taxi a až na poslednom mieste musí byť jedna osoba sediaca vo svojom aute.

 Doprava úzko súvisí s parkovaním. Aká je situácia s parkovacími plochami v meste pod Urpínom.

Ľudia už dnes pociťujú nedostatok parkovacích miest. Stále sme na tom lepšie ako je napríklad Bratislava, no mrzí ma, že stále sme tak zamilovaní do tých áut, že radšej odídeme skôr z návštevy svojich známych, len aby sme mali kde pred svojím domom zaparkovať. Žiaľ je to tak, že kvôli snahe nájsť miesto pre svoje auto obetujeme čas so svojou rodinou alebo priateľmi.

 Hovorí sa, že mestská hromadná doprava v Banskej Bystrici, ktorú prevádzkuje spoločnosť DPMBB a.s., kde ste členom predstavenstva, patrí medzi najekologickejšie nielen na Slovensku, ale dokonca v strednej Európe. Prečo?

 Banská Bystrica bola v určitom čase vyhlásená za mesto s najvyššou mierou znečistenia ovzdušia. Toto hodnotenie pomohlo k tomu, aby Ministerstvo životného prostredia za pomoci eurofondov podporilo ekologizáciu MHD v meste. Výsledkom troch úspešných projektov, ktoré sme realizovali v rokoch 2009 – 2013 bolo zaradenie úplne nových, moderných, nízkopodlažných a ekologických vozidiel do MHD v počte až 23 trolejbusov a 29 autobusov s pohonom na zemný plyn. Ostalo už len minimum pôvodných autobusov na naftu, ktoré zaraďujeme do prevádzky až druhé v poradí.

 Ako teda vyzerá súčasný vozový park Dopravného podniku mesta Banská Bystrica?

Môžeme povedať, že z celkového počtu 72 vozidiel jazdí denne až 52 takých, ktoré spĺňajú tie najprísnejšie podmienky na emisie. Zvyšok plánujeme vymeniť v najbližších troch-štyroch rokoch podľa finančných možností.

Je obdivuhodné, že spoločnosť dokázali vymeniť staré autobusy a trolejbusy z eurofondov bez záťaže rozpočtu mesta. O aký objem financií išlo?

Spolu tieto projekt y obnovy a ekologizácie vozidlového parku stáli viac ako 20 mil. €. Ročne tak tieto úspešné projekty šetria mestu Banská Bystrica viac ako 2 mil. € na dotáciách pre MHD v porovnaní, keby sme si tieto vozidlá museli kúpiť nie s pomocou eurofondov, ale za vlastné prostriedky, resp. na úver.

 Ako pomohol DPMBB a.s.  vstup strategického akcionára SAD Zvolen s 51 – percentným navýšením podielu v roku 2010, keď mestu zostalo 49 percent?

 Spoločnosť SAD Zvolen patrí k najväčším autobusovým dopravcom na Slovensku a pôsobí roky aj na území Banskobystrického kraja až v 9 okresoch, vrátane okresu Banská Bystrica, Brezno a Zvolen. Preto považujem za obrovskú výhodu pre všetkých cestujúcich, že sa cez jedného dopravcu takto navzájom MHD s prímestskou dopravou v okolí mesta zintegrovala a cestujúci nemajú problém s použitím dopravnej karty alebo inými podmienkami pri preprave, lebo sú aj v rámci služieb DPMBB zjednotené.

 Boli časy, keď MHD bola pod paľbou kritiky, mesto uvažovalo o zrušení nákladnej trolejbusovej dopravy a jej nahradení autobusovou, k čomu napokon nedošlo. Ako ste to videli vtedy?

Na všetko sa aj s odstupom času treba pozerať, aké bola vtedy situácia a čo viedlo vtedajšie vedenie mesta vôbec k týmto úvahám. Pokiaľ sa dopravca správa nekorektne k svojmu objednávateľovi, je prirodzené, že táto strana potom hľadá iné výhodnejšie a úprimnejšie formy spolupráce, hoci aj s iným – novým dopravcom.

 Práve tieto nezhody podnietili súťaž na nového poskytovateľa MHD v Banskej Bystrici v roku 2005, a od januára 2006 začal jazdiť na území mesta nový dopravca – SAD Zvolen. Trolejbusy mali v tom čase chvíľu „pauzu“, no za pomoci primátora Saktora sa aj táto flotila opätovne zaradila do prevádzky. Mám za to, že Bystrica sa zaobíde aj bez trolejbusov, lebo dnes už vďaka technologickému pokroku vieme aj tento druh vozidiel nahradiť s rovnakým alebo aj lepším ekologickým prínosom.

Aký je rozdiel v prevádzkovaní trolejbusov a autobusov pre danej dĺžke trás v Banskej Bystrici?

MHD v Banskej Bystrici je dnes vykonávaná približne v pomere 1/3 ku 2/3. Približne 1,2 mil. km najazdia trolejbusy za rok, pričom autobusy dvojnásobok – cca 2,4 mil. km.

Koľko autobusových a trolejbusových liniek prevádzkujete v súčasnosti?

 Dnes je prevádzkovaných 30 liniek MHD so 72 nasadzovanými vozidlami do turnusu. Z toho je 8 trolejbusových liniek. Myslím, že tých čísiel liniek je na Banskú Bystricu veľa, a postupne by sme mali mať radšej menej liniek, ale hustejšie intervaly odchodov, aby sa nestávalo, že na jeden smer v istom čase idú po sebe dva autobusy, a potom 45 minút žiadny.

 V záujme DPMBB a.s. i mesta je, aby občania a návštevníci mesta využívali  ekologickú MHD spolu s nemotorovými druhmi dopravy na úkor individuálnej automobilovej dopravy, čo súvisí aj s parkovacími kapacitami v centre. Napokon ste aj poslancom MsZ a predsedom dopravnej komisie, čo preto robíte?

 V spolupráci s vedením mesta sa tejto oblasti venujeme s maximálnou vážnosťou, aby sme v kombinácii s parkovacou politikou a MHD v meste vytvorili ucelený a prehľadný systém, ktorý obyvateľom a návštevníkom mesta uľahčí pohyb k ktoromkoľvek smere a s využitím nami preferovaných „zelených“ druhov dopravy. V budúcnosti určite cena parkovného porastie, MHD budeme musieť ešte doplniť o nové spoje, aby sme ponúkli cestujúcim zodpovedajúci počet odchodov liniek v súlade s ich prepravnými potrebami.

Po minulých turbulentných časoch sa zdá, že občania sú spokojní so stavom MHD v meste, aké aktuálne problémy riešite?

 Aktuálne sa v rámci MHD rieši otázka dopravnej obsluhy novej autobusovej stanice, pretože chceme, aby priamo do jej priestorov jazdili min. 3 linky MHD z každej mestskej časti. Prvé návrhy sú na stole, musíme ich ešte prerokovať spolu s vedením mesta a oboma dopravcami. Plánované spustenie zmien je od nového školského roku.

 A aké sú najbližšie plány DPMBB a.s. v oblasti MHD, prípadne aké novinky sa chystajú V Banskej Bystrici pre cestujúcich?

Okrem napojenia liniek MHD na nový objekt a služby autobusovej stanice by sme chceli do všetkých vozidiel inštalovať kamerový systém pre zvýšenie ich bezpečnosti, a zaradiť do platobného systému aj nové prvky, vďaka ktorým budú môcť cestujúci platiť viacerými spôsobmi (hotovosť, dopravná karta, platobná karta, mobil). No tieto zámery sú ešte vo fáze rokovaní s dodávateľmi týchto služieb.

 Kvôli výstavbe novej autobusovej stanice v roku 2015 vybudoval  DPMBB a.s. dočasnú na Mičinskej. Čo bude s týmto priestorom po septembri, kedy má začať fungovať nový terminál dopravno – obchodného centra?

Plánovaný začiatok prevádzky novej autobusovej stanice je od septembra tohto roku. Dočasná stanica týmto termínom prestane plniť svoj účel, a všetky služby sa presunú do nových komfortných priestorov. Nakoľko priestor dočasnej autobusovej stanice je na prenajatom pozemku od Lesy SR, štátny podnik, uvidíme, aký budú mať postoj k ďalšiemu dopravnému využitiu tejto lokality a podľa toho sa zariadime.

Budú na novej autobusovej stanici aj zastávky MHD?

 Áno, ako som spomínal v predchádzajúcej odpovedi, plánujeme do služieb novej autobusovej stanice zaradiť okrem prímestských a diaľkových liniek aj vybrané linky MHD BB, aby cestujúci nemuseli prekonávať ďalšie pešie presuny napr. na Námestie slobody.

Aký je Váš názor na zavedenie integrovanej dopravy v našom kraji vrátane MHD v Banskej Bystrici?

Je jedno, ako nazveme systém viacerých druhov dopravy na jednom území. Musíme si uvedomiť, že každý spoj, každá linka, niekomu slúži, denne alebo pravidelne vozí ľudí do školy, do práce, na vyšetrenie a iné potreby. Preto by mal byť celý tento systém, zložený z liniek MHD, a tiež prímestskej dopravy, čo najjednoduchší, zrozumiteľný a nastavený tak, aby po stránke bohatosti ponuky reflektoval na potreby ľudí dostať za primeranú cenu a čas do svojho cieľa.

 Pôsobíte  vo viacerých verejných funkciách, čo Vaše súkromie a rodina?

Priznám sa, že je to veľmi náročné popri zodpovednom plnení týchto funkcií nezanedbávať to, na čom mi najviac záleží. Časom však každý príde na to, že ak chceme v rámci takýchto pracovných nárokov fungovať, musíme mať presne zadelený priestor pre rodinu, seba a oddych. Bez dobýjania bateriek žiaden stroj nejde ďalej.

Nájdete si čas aj na svoje záľuby či koníčky?

Áno. Dokonca ich mám vo svojom pracovnom kalendári zapísané medzi prvými. Až potom si zaraďujem ostatné pracovné úlohy. Venujem sa pravidelne hraniu ľadového hokeja na rekreačnej úrovni. V lete nesmie chýbať horský bicykel, s ktorým často využívam aj služby cyklobusu. Túto službu sme so súčasným viceprimátorom Jakubom Gajdošíkom naštartovali už pred 6 rokmi a veľmi ma teší, že každý rok o ňu záujem stúpa. Keďže nám zahustená premávka nedovoľuje jazdiť po cestách s pocitom úplného bezpečia, cyklobus nás vyvezie priamo do hôr, kde sa každý môže oddať krásam okolia Banskej Bystrice.

Ďakujeme za rozhovor.

Autor: (tom), Foto: ilustračné