Regionálny produkt – značka, ktorá zviditeľňuje lokálne výrobky a služby

SPRÁVY
0 /

Regióny na Slovensku majú svoj neopakovateľný charakter, daný prírodným a kultúrnym bohatstvom, históriou a tradíciami obyvateľov, sú jednoducho výnimočné a jedinečné.

Regionálna značka predstavuje systém certifikácie, označovania a propagácie regionálnych produktov, služieb a podujatí, ktoré spája príslušnosť k určitému regiónu. Je určená remeselným a umeleckým výrobkom, potravinám, poľnohospodárskym a prírodným produktom, službám, zážitkovým aktivitám a podujatiam.

Cieľom regionálnej značky je zviditeľnenie jedinečnosti a propagácia kvalitných lokálnych výrobkov a služieb, podpora miestneho ekonomického, kultúrneho a environmentálneho rozvoja daného regiónu a zachovávanie jeho tradícií, hodnôt a výnimočností.

Regionálne značenie miestnych produktov zaviedla na Slovensku nezisková organizácia Regionálne environmentálne centrum (REC) Slovensko v roku 2008 pre regióny Kysuce, Malé Karpaty a Záhorie a od roku 2011 sa do tohto projektu zapojili viaceré miestne akčné skupiny a úspešne pokračujú dodnes. V Banskobystrickom kraji sú to MAS  Zlatá cesta s regionálnym produkt HONT, MAS Malohont s regionálnym produktom GEMER-MALOHONT a MAS Podpoľanie s regionálnym produktom PODPOĽANIE.

Každý produkt, ktorý získa regionálnu značku propaguje nie len samotného výrobcu alebo poskytovateľa služieb, ale aj celý región. Získať značku pre výrobky môže výrobca, ktorý pochádza z regiónu, pri výrobe uprednostňuje využívanie miestnych zdrojov, produkt tiež musí obsahovať podiel ručnej práce, tradičné postupy a receptúry,  musí ísť o súlad s prírodou a krajinným rázom a  musí byť preukázaná jedinečnosť a originalita vo vzťahu k regiónu.

Každý regionálny produkt má svoju značku. Pre lepšiu identifikáciu majú všetky regionálne značky jednotnú grafickú štruktúru a používajú vybraný logotyp pre zachovanie jednotného dizajnu loga.

Existujúci systém „Regionálnej značky“ bol na viacerých pracovných stretnutiach regionálnej antény NSRV pre Banskobystrický kraj predmetom záujmu odbornej i laickej verejnosti a rovnako sa objavili aj iniciatívy rôznych strán tento systém podporiť, rozšíriť o ďalšie regióny a ich lokálne výrobky, služby či podujatia. Výsledkom týchto iniciatív bol návrh na vytvorenie spoločnej „Rady pre rozvoj vidieka a regionálneho produktu“ v Banskobystrickom kraji, ktorá bude zastrešujúcim a koordinačným orgánom pre „Regionálnu značku v Banskobystrickom kraji“. Do konca roka 2016 sú naplánované dve stretnutia rady, na ktorých sa zadefinujú kompetencie členov rady, vytvorí sa metodika procesu udeľovania značky, certifikačná komisia a pod. Sme presvedčení, že aj touto cestou pomôžeme ľuďom na vidieku budovať lepší život.

Táto aktivita je realizovaná z Programu rozvoja vidieka SR. Európsky poľnohospodársky fond pre rozvoj vidieka : Európa investuje do vidieckych oblastí.

projekt podporili

Zdroj: MERC Design, s.r.o.