Až doposiaľ sme sa pozerali na stavbu novej autobusovej stanice zvonka. Teraz sme sa v sprievode zástupcu generálneho dodávateľa stavby Vítkovice Revmont a. s. dostali dovnútra objektu, vďaka čomu vám môžeme priniesť exkluzívne zábery zvnútra hrubej stavby zo železobetónu, na ktorej sa dokončuje zastrešenie.
Dopravná časť autobusovej stanice s nadstavbou pre obchodné pasáže
Stavbári by si želali ešte niekoľko teplejších dní bez zrážok, aby spolu so strechou mohli dotiahnuť opláštenie celého objektu tak, že aj počas zimných mesiacov bez ohľadu na počasie budú môcť pracovať v zateplených interiéroch.
Aktuálne sa otvorila dokončená kruhová križovatka a skončila dočasná uzávera Cesty k Smrečine. Tadiaľto budú vchádzať do novej autobusovej stanice autobusy. Pre medzinárodné diaľkové linky bude k dispozícii zadný rozšírený priestor do terénu zapustenej dopravnej časti terminálu, kde je aj núdzový východ z priestoru.
V prednej časti terminálu sú situované zastávky s nástupišťami a výstupišťami pre cestujúcich na vnútroštátnych linkách aj s administratívnou časťou. Autobusy sa budú pri výjazde vracať na kruhovú križovatku. K hlavnej I/66 ešte pribudne odbočovací pruh povedľa čerpacej stanice.
Cestujúci alebo návštevníci terminálu sa z dopravnej časti dostanú do horného podlažia s obchodnými pasážami eskalátorom alebo výťahom. Tu sa práve dokončuje betonáž podkladu pre podlahy. Ide o rozsiahle priestory, do ktorých sa budú môcť dostať ľudia aj vonkajším vchodom od nového parkoviska, pretože zvnútra nebudú dvoj a jednopodlažný objekt priechodné.
Jednopodlažná obchodná časť s parkoviskom
Smerom od železničnej stanice stojí zastrešený jednopodlažný skelet s obchodnými priestormi, do ktorých sa bude dať vstupovať samostatne od vonkajšieho parkoviska, ktoré sa buduje medzi týmto objektom a I/66. Z parkoviska sa bude dať vychádzať aj rampou vedľa I/66 a dopravnej časti autobusovej stanice ku kruhovej križovatke tak, aby nedochádzalo ku kolíziám s vychádzajúcimi autobusmi.
Celá stavba pôsobí mohutným dojmom. Dopravná časť novej autobusovej stanice sa rozprestiera zhruba v rovnakom, ako bola tá pôvodná, ale s efektívnym využitím každého m2. Doriešené je aj napojenie novej autobusovej stanice na železničnú pre prestupujúcich s tým, že po zdvihnutí základovej škáry o meter kvôli spodnej vode sa podarilo vyriešiť prekonanie vzniknutého výškového rozdielu s tým, že prekryttím markízou pozdĺž celého objektu s obchodmi sa prechod „pod holým nebom“ medzi obidvoma stanicami skráti na minimum.
Mesto spolupracuje s dodávateľom stavby
Generálny dodávateľ stavby je doposiaľ spokojný s prácou svojich slovenských subdodávateľov a veľmi konštruktívne sa mu spolupracuje aj s mestom Banská Bystrica. Bežné technické problémy sa riešia na pravidelných kontrolných dňoch na stavbe, prípadné dispozičné zmeny či úpravy interiérov zasa na úrovni vedenia samosprávy.
Pokiaľ to dovolí počasie, mohla by byť nová autobusová stanica dokončená v apríli 2017, ale ráta sa skôr s tým, že celý objekt sa bude otvárať v letných mesiacoch. Dôležité je, aby sa všetky stavebné práce urobili kvalitne.
Zároveň sa ukazuje, že spojenie autobusovej stanice s obchodnými priestormi je veľmi efektívne, pretože mestu to ušetrí pozemky na iné využitie, ako keby na nich malo stáť ďalšie samostatné obchodné centrum. Napokon aktuálny stav prác na stavbe si pozrite v našej fotogalérii s krátkym video.
Autor: (tom), Foto: Mirka Chabadová