FOTO,VIDEO: Minulosť a súčasnosť autobusovej stanice v meste pod Urpínom

ZAUJÍMAVOSŤ
2 /

O pár týždňov bude konštrukcia pôvodnej nedokončenej autobusovej stanice v Banskej Bystrici navždy minulosťou. Jej história sa písala v 80. rokoch minulého storočia, po vyše tridsiatich rokoch ju nahradí moderný autobusový terminál s obchodným centrom.

Onedlho bude na stavenisku rovná plocha

V celom priestore pôvodnej autobusovej stanice prebiehajú intenzívne búracie práce tak, aby vo februári bolo stavenisko pripravené na začatie novej výstavby. Postupne monitorujeme stav prác na stavenisku a treba povedať, že stavbári sa činia.

Ako pikošku nám jeden z pracovníkov dodávateľskej firmy povedal, že je v paradoxnej situácii. Bol pri výstavbe autobusovej stanice, ktorú teraz búra:

„Na tú dobu to bola celkom moderná stavba, ale žiaľ sa nedokončila. Aj po tých dlhých rokoch sú konštrukcie v dobrom stave, ibaže už sú nepoužiteľné pre nový projekt investora.“  

Prvá autobusová stanica stála na Hronskom predmestí

Starší Bystričania si ešte pamätajú, že prvá autobusová stanica bola v 60. Rokoch minulého storočia na Hronskom predmestí za Hronom, kde je dnes ohradený prázdny priestor pre novú výstavbu.

SD-11-ky-na-starej-autobusovej-stanici-na-mieste-byvalej-trznice

V roku 1964 ešte prímestské linky začínali buď na železničnej stanici alebo na Námestí 1. mája, spolu s MHD prechádzali aj cez Námestie SNP.

Prvýkrát sa spomína banskobystrická autobusová stanica pri celoštátnej zmene cestovných poriadkov, ktorá vstúpila do platnosti dňa 30. mája 1965. Odvtedy už všetky prímestské linky a neskôr i diaľkové linky začínali na tejto autobusovej stanici, kde bol aj dispečer.

Ďalší rozvoj dopravy v 70. rokoch však ukázal, že Banská Bystrica potrebuje novú autobusovú stanicu s väčšou kapacitou. Priestor pre jej výstavbu sa našiel v lokalite známej ako Horné lúky na pravom brehu Hrona, v tesnom susedstve hlavnej železničnej stanice.

Nedokončená výstavba pri železničnej stanici

Novú banskobystrickú autobusovú stanicu začal stavať štát ešte v roku 1983. V rámci prvej etapy sa postavili nástupištia s pozdĺžnym státím prekryté ťažkým skeletom, výstupištia a odstavné plochy pre autobusy. Ako provizórna výpravná budova slúžila staršia budova, ktorá tu stála ešte predtým. Mal byť len do času, kým nebude dokončená nová výpravná budova s plnohodnotným servisom pre cestujúcich medzi nástupišťami a hlavnou železničnou stanicou, až napokon zostala dodnes

Prvá etapa výstavby autobusovej stanice bola ukončená v auguste 1984 pri príležitosti 40. výročia SNP. Vtedajší prezident ČSSR Gustáv Husák osobne otváral základnú plochu pre autobusy ČSAD. V roku 1990 sa však výstavba 2. etapy výpravnej budovy zastavila a odvtedy neobnovila. Okrem prekrytia nástupíšť zostala nedokončená hrubá stavba odbavovacej časti autobusovej stanice, ktorá viac ako 30 rokov chátrala.

Začiatkom septembra 1996 sa kvôli výstavbe čerpacej stanice SHELL zmenil výjazd z autobusovej stanice, ktorý už smeroval k železničnej stanici. Následne sa presmerovali aj linky MHD na veľké parkovisko Mičinská, kde je dnes dočasná autobusová stanica počas výstavby novej.

Určité  nádeje na dokončenie autobusovej stanice sa vkladali do privatizácie majetku SAD Banská Bystrica. Ten v roku 2002 sprivatizovala česká spoločnosť  ČSAD Ostrava.  Avšak ani potom sa s týmto objektom nič nedialo.

Situáciu rieši dohoda mesta s investorom nového terminálu

Ako sa ukázalo neskôr pri riešení trolejbusovej dopravy, ktorú dnes vlastní a prevádzkuje Dopravný podnik mesta, do celého procesu privatizácie malo vtedy razantnejšie vstúpiť mesto Banská Bystrica. Bez priameho vlastníctva dopravy či nehnuteľností sa totiž nedá rozhodovať o investíciách ani prestavbe.

To bola najvážnejšia prekážka pri všetkých pokusoch riešiť tento problém s vlastníkom. Podarilo sa to až vlani spoločnosti Primum s.r.o., ktorá celú nehnuteľnosť odkúpila. Následne do procesu výstavby novej autobusovej stanice vstúpilo koncom minulého roka mesto Banská Bystrica, ktoré zmluvne po dokončení odkúpi od investora dopravnú časť terminálu, podľa plánu na jar 2017.  

Autor: (tom), Foto: Mirka Chabadová a ilustračné