Montáž nových trolejbusov pre bystrickú MHD pokračuje

Uncategorized
11 /

Niektorých našich čitateľov zaujíma situácia okolo prípravy a zavádzania nových trolejbusov do MHD v Banskej Bystrici. Preto prinášame aktuálne informácie o tom, ako to v súčasnosti vyzerá u banskobystrického dopravcu.

7193_0111Dopravný podnik mesta (DPMBB a.s.) realizuje projekt „Ekologizácia MHD v Banskej Bystrici“. Jedným z jeho cieľov je výmena starého vozového parku za nový. To sa týka tak autobusov, ako trolejbusov. Od januára 2011 sa v DPMBB a.s. montujú nové nízkopodlažné trolejbusy.

Do konca júna tohto roka by malo byť v meste pod Urpínom 19 moderných nízkopodlažných trolejbusov z Plzne značky Škoda 30Tr SOR za 8 miliónov eur. V garážach DPMBB a.s. sa do prvých dovezených karosérií od výrobcu montujú prídavné zariadenia vrátane elektrickej výzbroje, vďaka čomu ušetria Bystričania a 60% z vlastných nákladov na 5-percentného spolufinancovania celého projektu z eurofondov. Hodnota jedného trolejbusu je cca 420.000 eur.

7193_0131Okrem toho pracovníci dielní absolvovali odborné školenia u výrobcu a vlastnou montážou výzbroje do dovezených karosérií sa podrobne oboznámia s novým trolejbusom. Tak si vytvoria predpoklady na možnosť spolupráce s inými mestami, ktoré dovezú z Plzne tieto typy trolejbusov. Tie bystrické dostanú evidenčné čísla 3001-3019.

Podľa predsedu predstavenstva Michala Němca sa jedná o najmodernejšie vozidlá tohto typu vybavené klimatizáciou v kabíne vodiča. Ide o nízkopodlažné trolejbusy s kapacitou pre 94 cestujúcich (32 sediacich, 62 stojacich) s miestom pre kočíky a invalidný vozík. Zaujímavosťou je, že výstupná plošina pre vozík sa môže nakloniť až na úroveň hrany chodníka. Hmotnosť tohto vozidla s výzbrojou je 10,8 tony, teda je o tretinu nižšia ako tých pôvodných, čo znamená menšiu záťaž na cesty. Nové trolejbusy budú mať značne nižšiu spotrebu elektrickej energie, zlepší sa komfort cestujúcich.

7193_0011Novinkou je štvoro dverí oproti doterajším trojdverovým verziám, na ktoré sme bolo zvyknutí pri autobusoch. Pri každých dverách bude čítačka čipových kariet a budú sa otvárať podľa dopytu cestujúcich. Maximálna rýchlosť vozidla je 80 km/hod. Celkom bude v Banskej Bystrici od júna premávať 27 trolejbusov. Okrem nových trolejbusov by malo vo vozovom parku DPMBB a.s. zostať aj osem starých vozidiel, ktoré prejdú technickou kontrolou, z toho päť kĺbových.

Riaditeľ DPMBB a.s. Miroslav Snopko tvrdí, že 19 nových trolejbusov nahradí rovnaký počet starých autobusov, čím sa zníži nežiaduci objem emisií výfukových plynov v meste. To prispeje k zlepšeniu životného prostredia. Prvý prototyp nového škodováckeho trolejbusu dĺžky 12,18 metra a šírky 2,55 metra absolvoval skúšobné testy v Plzni. Tieto budú od 18.februára pokračovať v Bratislave a záverečná séria testov pod prevádzkovým napätím prebehnú v Banskej Bystrici.

V súčasnosti sa v trolejovom depe DPMBB a.s. nachádza päť karosérií z Plzne, z nich tri už majú namontovanú kompletnú výbavu. Je reálny predpoklad, že do leta tohto roku sa budú môcť Banskobystričania a návštevníci mesta okrem nových ekoautobusov voziť aj v moderných trolejbusoch. Bolo by dobré, keby tomuto modernému trendu v MHD zodpovedala aj kvalita ciest v našom meste, ktorá po tejto zime značne utrpí.

Tento článok sme vypracovali na podnet nášho čitateľa. Zaujíma aj vás nejaký konkrétny problém, o ktorom si myslíte, že by sa o ňom mali dozvedieť aj ostatní? Neváhajte sa kontaktovať nás na e-mailovej adrese info@bystricoviny.sk!

Zdroj: Bystricoviny.sk (Miro Toman), DPMBB a.s. ; foto: Škoda Plzeň, BUSportal