Niektorých našich čitateľov zaujíma situácia okolo prípravy a zavádzania nových trolejbusov do MHD v Banskej Bystrici. Preto prinášame aktuálne informácie o tom, ako to v súčasnosti vyzerá u banskobystrického dopravcu.
Dopravný podnik mesta (DPMBB a.s.) realizuje projekt „Ekologizácia MHD v Banskej Bystrici“. Jedným z jeho cieľov je výmena starého vozového parku za nový. To sa týka tak autobusov, ako trolejbusov. Od januára 2011 sa v DPMBB a.s. montujú nové nízkopodlažné trolejbusy.
Do konca júna tohto roka by malo byť v meste pod Urpínom 19 moderných nízkopodlažných trolejbusov z Plzne značky Škoda 30Tr SOR za 8 miliónov eur. V garážach DPMBB a.s. sa do prvých dovezených karosérií od výrobcu montujú prídavné zariadenia vrátane elektrickej výzbroje, vďaka čomu ušetria Bystričania a 60% z vlastných nákladov na 5-percentného spolufinancovania celého projektu z eurofondov. Hodnota jedného trolejbusu je cca 420.000 eur.
Okrem toho pracovníci dielní absolvovali odborné školenia u výrobcu a vlastnou montážou výzbroje do dovezených karosérií sa podrobne oboznámia s novým trolejbusom. Tak si vytvoria predpoklady na možnosť spolupráce s inými mestami, ktoré dovezú z Plzne tieto typy trolejbusov. Tie bystrické dostanú evidenčné čísla 3001-3019.
Podľa predsedu predstavenstva Michala Němca sa jedná o najmodernejšie vozidlá tohto typu vybavené klimatizáciou v kabíne vodiča. Ide o nízkopodlažné trolejbusy s kapacitou pre 94 cestujúcich (32 sediacich, 62 stojacich) s miestom pre kočíky a invalidný vozík. Zaujímavosťou je, že výstupná plošina pre vozík sa môže nakloniť až na úroveň hrany chodníka. Hmotnosť tohto vozidla s výzbrojou je 10,8 tony, teda je o tretinu nižšia ako tých pôvodných, čo znamená menšiu záťaž na cesty. Nové trolejbusy budú mať značne nižšiu spotrebu elektrickej energie, zlepší sa komfort cestujúcich.
Novinkou je štvoro dverí oproti doterajším trojdverovým verziám, na ktoré sme bolo zvyknutí pri autobusoch. Pri každých dverách bude čítačka čipových kariet a budú sa otvárať podľa dopytu cestujúcich. Maximálna rýchlosť vozidla je 80 km/hod. Celkom bude v Banskej Bystrici od júna premávať 27 trolejbusov. Okrem nových trolejbusov by malo vo vozovom parku DPMBB a.s. zostať aj osem starých vozidiel, ktoré prejdú technickou kontrolou, z toho päť kĺbových.
Riaditeľ DPMBB a.s. Miroslav Snopko tvrdí, že 19 nových trolejbusov nahradí rovnaký počet starých autobusov, čím sa zníži nežiaduci objem emisií výfukových plynov v meste. To prispeje k zlepšeniu životného prostredia. Prvý prototyp nového škodováckeho trolejbusu dĺžky 12,18 metra a šírky 2,55 metra absolvoval skúšobné testy v Plzni. Tieto budú od 18.februára pokračovať v Bratislave a záverečná séria testov pod prevádzkovým napätím prebehnú v Banskej Bystrici.
V súčasnosti sa v trolejovom depe DPMBB a.s. nachádza päť karosérií z Plzne, z nich tri už majú namontovanú kompletnú výbavu. Je reálny predpoklad, že do leta tohto roku sa budú môcť Banskobystričania a návštevníci mesta okrem nových ekoautobusov voziť aj v moderných trolejbusoch. Bolo by dobré, keby tomuto modernému trendu v MHD zodpovedala aj kvalita ciest v našom meste, ktorá po tejto zime značne utrpí.
Tento článok sme vypracovali na podnet nášho čitateľa. Zaujíma aj vás nejaký konkrétny problém, o ktorom si myslíte, že by sa o ňom mali dozvedieť aj ostatní? Neváhajte sa kontaktovať nás na e-mailovej adrese info@bystricoviny.sk!
Zdroj: Bystricoviny.sk (Miro Toman), DPMBB a.s. ; foto: Škoda Plzeň, BUSportal