FOTO: Bystrica má 14 nových nízkopodlažných autobusov

Uncategorized
4 /

V pondelok 3.decembra 2012 žilo banskobystrické Námestie SNP slávnostným odovzdávaním 14 nových nízkopodlažných autobusov s ekologickým plynovým pohonom pre MHD. Je to ďalšia investícia dopravcu SAD Zvolen pre Banskú Bystricu z eurofondov.

Pondelkové už takmer vianočné Námestie SNP sa na chvíľu premenilo na dočasné parkovisko úplne nových autobusov MHD. Prítomnosť podpredsedníčky NR SR Jany Laššákovej, poslanca Petra Muránskeho, primátora mesta Petra Gogolu s mestskými poslancami, najvyššími predstaviteľov SAD Zvolen a.s. na čele s predsedom predstavenstva Antonom Mazánom a ďalších hostí dávala tušiť, že ide o dôležitú vec. Tou bolo napokon odovzdanie nových ekologických vozidiel mestu Banská Bystrica a DPMBB a.s. aj s ich pokrstením šampanským, ktorého sa ujal primátor s podpredsedom predstavenstva SAD Zvolen Adriánom Polónym.

Do výberového konania v apríli 2012 na dodávku 14 nízkopodlažných kĺbových autobusov sa prihlásili dvaja záujemcovia. Zvíťazila ponuka spoločnosti Corex, ktorá sa zaviazala dodať vozidlá do konca roka 2012. Zvolenský dopravca na nákup nových ekologických autobusov opäť získal finančné zdroje z Európskej únie.

Spoločnosť SAD Zvolen a.s., ako majoritný akcionár DPMBB a.s., uzavrela s firmou Corex 18. apríla 2012 kúpnu zmluvu na dodávku 14 kusov plne klimatizovaných autobusov Irisbus Citelis 18M CNG v hodnote 6,82 milióna eur s DPH. Ide o moderné verzie nízkopodlažných kĺbových autobusov rady 18M CMG (dĺžka 18 metrov s pohonom na zemný plyn). Podobné typy veľkokapacitných vozidiel nasadili aj v Bratislave a Košiciach. Ide vlastne o karosérie zložené z dvoch vozidiel spojených pružným kĺbom.

Výška nástupu do vozidla pri štyroch dverách je o niečo viac ako 30 cm. Oproti dverám v strednej časti je plošina vhodná pre prepravu kočíkov a invalidných vozíkov. Kapacita miest na sedenie prevyšuje 40 miest a 100 miest na státie podľa výbavy.

„Treba poznamenať, že nákup nových trolejbusov ako aj týchto nových autobusov je financovaný z prostriedkov Európskej únie, teda je to len minimálna záťaž pre mestský rozpočet. V súhrne to znamená, že dopravcovia v Banskej Bystrici, či už DPMBB alebo SAD Zvolen, už zabezpečili prostredníctvom europrojektov obnovu vozového parku v MHD v objeme takmer 19 miliónov eur. Dovolím si tvrdiť, že naše mesto bude mať najmodernejšiu a najekologickejšiu verejnú dopravu spomedzi všetkých miest na Slovensku,“ povedal pre náš portál poslanec Jakub Gajdošík, predsa dopravnej komisie.

Dodávka autobusov je súčasťou projektu s názvom „Zníženie emisii znečisťujúcich látok v ovzduší prostredníctvom plynofikácie autobusovej verejnej dopravy v meste Banská Bystrica“. Financovanie sa podarilo zabezpečiť z Operačného programu „Životné prostredie“, s päťpercentnou spoluúčasťou obstarávateľa. Úspešné projekty prispeli k výraznej obnove vozidlového parku, pričom počtom 48 ekologických vozidiel a priemerným vekom vozidiel len 2,23 roka, dosahuje Banská Bystrica špičku v ekologizácii a modernizácii MHD na Slovensku.

V mesta Banská Bystrica sa tak úspešne dokončuje projekt ekologizácie MHD, ktorého cieľom bola postupná výmena starého vozového parku. V októbri 2010 pribudlo prvých 14 autobusov Irisbus Citelis 12M a jeden Citelis 10.5M za viac ako štyri milióny eur. Vlani sa do ulíc mesta pod Urpínom dostalo 19 nových nízkopodlažných trolejbusov Škoda 30 Tr za osem miliónov eur a teraz 14 nízkopodlažných kĺbových autobusov Irisbus Citelis 18M za takmer 7 miliónov eur.

Tieto investície SAD Zvolen znamenajú výrazné zlepšenie kvality vozového parku MHD v Banskej Bystrici a jej ekologizáciu z eurofondov. Na druhej strane by si moderný vozový park so zväčšenou kapacitou miest a lepším komfortom žiadal väčšie využitie ponúkaných možností cestujúcimi v Banskej Bystrici.

Mesto si totiž u prevádzkovateľa DPMBB a.s. objednáva výkony MHD vo verejnom záujme, ktorých efektivita je závislá od počtu prepravených osôb na daný objem kilometrov všetkých trás autobusových a trolejbusových liniek. Pokiaľ počet cestujúcich nie je optimálny a výber cestovného je nízky, zaťažuje to mestský rozpočet zvýšenými nárokmi na úhradu strát objednaných výkonov MHD.

V tejto oblasti musí mesto v spolupráci s dopravcom urobiť efektívnejšiu vysvetľovaciu kampaň (s udržaním správnej cenovou politiky) smerom k občanom, ktorá by motivovala ľudí uprednostňovať modernú a ekologickú MHD pred používaním osobných motorových vozidiel. Mesto pod Urpínom má v rámci Slovenska najlepšie vybavený vozový park verejnej hromadnej dopravy šetriaci životné prostredie, po čom ešte v nedávnej minulosti volali občianski aktivisti. Teraz, keď sa to stalo realitou, by sme to mali maximálne využiť.

Spoločnosť SAD Zvolen vykonáva verejnú autobusovú dopravu na takmer 70 percentách územia Banskobystrického kraja. Vozidlový park tvorí až 550 autobusov, ktoré najazdia ročne 30 miliónov km. Autobusy s ekologickým pohonom na zemný plyn prevádzkuje v mestách Banská Bystrica (29 ks), Zvolen (25 ks) a v prímestskej doprave v okolí týchto miest v počte do 40 vozidiel. Celkovo v Banskej Bystrici jazdí 70 vozidiel MHD.

 

Zdroj: Bystricoviny.sk