Pred štyrmi rokmi patril medzi najväčšie lákadlá Medzinárodných leteckých dní. Viac ako trinásť hodín letel z americkej základne Barksdale v Louisiane, aby vo svojej historickej premiére pristál na Leteckej základni Sliač a ponúkol návštevníkom na statickej ukážke nevídaný pohľad.
Technická závada tesne pred odletom zapríčinila zrušenie účasti na SIAF 2015. Všetci obdivovatelia tohto giganta veria, že tento rok sa všetko podarí a strategický bombardér B – 52 priletí na Medzinárodné letecké SIAF 2016.
„Počas konania tohtoročnej bezpečnostnej konferencie GLOBSEC 2016 v Bratislave prebehlo stretnutie s veliteľom 307th Operations Support Squadron, podplukovníkom Chrisopherom B. Andersonom, šéfom Dní NATO v Ostrave Zbyňkom Pavlačíkom a zástupcami vzdušných síl OS SR, kde sa dohodla účasť na tohtoročných Medzinárodných leteckých dňoch SIAF 2016“,
hovorí riaditeľ MLD SIAF Hubert Štoksa.
V roku 2012, krátko po pristátí, vyjadril pilot Keith Schultz veľké nadšenie, že môže byť so svojím tímom súčasťou Medzinárodných leteckých dní a prezentovať tak kus Ameriky v srdci Európy. O ikonu amerického letectva mali záujem nielen zástupcovia médií a desiatky nadšencov v okolí Letiska Sliač, ale B – 52 Stratofortress si nenechali ujsť ani predstavitelia vlády a vtedajší prezident SR Ivan Gašparovič.
V uliciach Banskej Bystrice sa fanúšikovia letectva s americkými pilotmi fotili, dokonca si s nimi pripíjali symbolickým nápojom známym pod rovnakým názvom B – 52. V areáli letiska počas MLD SIAF 2012 mala posádka B – 52 čo robiť, aby všetkým nadšencom legendárneho gigantu ukázala kabínu lietadla a odpovedala na zvedavé otázky.
Bombardér B – 52 „BUFF“ Veľký škaredý tlstý kámoš
B – 52 je ťažký bombardér dlhého doletu, ktorý môže plniť rôzne misie. Je schopný letieť vo vysokej podzvukovej rýchlosti vo výške viac ako 15 tisíc metrov.
Jeho pôvodným poslaním bolo nukleárne zastrašovanie, s tým spojený dlhý dolet a dobrá nosnosť výzbroje. Dokáže niesť aj širokú paletu konvenčných zbraní – až 32 ton. Legendárny americký bombardér má dĺžku takmer 49 metrov a rozpätie krídiel viac ako 56 metrov.
Strategický bombardér Boeing B-52 Stratofortress bol skonštruovaný tak, aby bol schopný pôsobiť na ciele v hĺbke územia Sovietskeho zväzu z veľkej výšky. Mal nahradiť lietadlo Consolidated B-36 Peacemaker. Prvý prototyp B – 52A prvýkrát vzlietol v roku 1954, jeho druhý model vstúpil do prevádzky v roku 1955 a B – 52H bol dodaný v októbri 1962. Počas 90-tych rokov boli tieto strategické bombardéry nasadené do niekoľkých vojenských operácií, ako napríklad Operácia Desert Storm a Operácia Iraqi Freedom.
V priebehu operácie Desert Storm lietadlá B – 52 prepravili a použili celkom 40 % všetkej výzbroje koaličných síl použitej v tomto konflikte. Celkovo bolo vyrobených 744 kusov tohto legendárneho lietadla. Dňa 16. februára 1991 sedem lietadiel B – 52G zo zostavy 2. bombardovacieho krídla odštartovalo z leteckej základne Barksdale v Louisiane (USA) s nákladom 39 konvenčných striel AGM-86C a uskutočnili misiu proti cieľom na území Iraku.
Všetkých sedem lietadiel pristálo po 35 hodinách letu na materskej základni v Barksdale. Tento let predstavoval rekord – najdlhšiu bojovú misiu v histórii použitia tohto typu strategického bombardovacieho lietadla.
Zdroj: SIAF, Foto: ilust.