V pondelok Národná diaľničná spoločnosť slávnostne otvorila nový úsek rýchlostnej cesty R2 s obchvatom Žiaru nad Hronom. Pomôže aj vodičom z Banskej Bystrice, ktorí cestujú v smere Prievidza a späť.
Výstavba trvala dva roky
Ide o 5.760 metrov dlhý úsek rýchlostnej cesty R2, ktorý začína okružnou križovatkou Lovčica – Trubín. Pokračuje západne od mesta Žiar nad Hronom a končí napojením na rýchlostnú cestu R1 križovatkou Žiar nad Hronom. Je súčasťou plánovanej trasy rýchlostnej cesty R2 od križovatky s diaľnicou D1 pri Trenčíne v smere na Bánovce nad Bebravou, Prievidzu, Žiar nad Hronom, Zvolen, Lučenec, Rožňavu až po Košice.
Výstavba obchvatu sa začala pred dvomi rokmi. Postavený je v polovičnom profile, iba posledný kilometer pred križovatkou s rýchlostnou cestou R1 (Nitra – Zvolen) je v plnom profile so štyrmi jazdnými pruhmi. V rámci stavby je 5 mostov v celkovej dĺžke viac ako 293 metrov. Investorom je NDS, zhotoviteľom firma Strabag Zmluvná cena stavby je 26,1 milióna € a je financovaná z Operačného programu Doprava.
Slávnostné otvorenie obchvatu
„Nový obchvat výrazne pomôže regiónu a zlepší sa bezpečnostná situácia v samotnom meste. Ukazuje sa, že ak budeme postupne pridávať ďalšie úseky R2 (pracuje sa na obchvate Bánoviec nad Bebravou), tak strategické prepojenie Trenčín až na R1 sa začína stávať realitou,“
uviedol 15.decembra na otvorení obchvatu premiér Robert Fico.
Minister dopravy Ján Počiatek poznamenal, že v súčasnosti sa buduje viac ako 140 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest na 13 úsekoch, čo je historicky najviac.
„R2 pokračuje aj smerom od Zvolena, rozostavané sú dva úseky, Zvolen – Pstruša a Pstruša – Kriváň. Aj na týchto ťahoch sa snažíme dobudovávať nadradenú infraštruktúru.“
Primátor Žiaru nad Hronom Peter Antal povedal:
„Ulica SNP v meste je vyhodnocovaná ako najnehodovejší úsek v Banskobystrickom kraji. Verím, že v týchto štatistikách padneme úplne inde a že obyvatelia mesta hneď pocítia hlavne zníženú hlučnosť a bezpečnosť.“
Obchvat Žiaru nad Hronom nepochybne prispeje k zlepšeniu života v meste. Doposiaľ bola celá doprava v smere od Prievidze v oboch smeroch vedená po ceste I/50 cez intravilán mesta. Vybudovaním úseku rýchlostnej cesty sa tranzitná doprava presúva z centra Žiaru nad Hronom na R2, ktorá bude slúžiť ako západný obchvat mesta.
Zvýšenie bezpečnosti
Vybudovaním predmetného úseku sa tranzitná doprava presmeruje mimo intravilán mesta Žiar nad Hronom a plynulo sa napojí na rýchlostnú cestu R1, čím sa výrazne zvýši bezpečnosť na jestvujúcej ceste I/50.
Plynulá a rýchla doprava
Zvýši sa plynulosť a rýchlosť cestnej premávky, motoristi ušetria čas, odľahčenie dopravy prispeje k vytvoreniu lepších životných podmienok v danej lokalite.
Skvalitnenie životného prostredia
V dôsledku presmerovania tranzitnej dopravy z mesta Žiar nad Hronom sa v meste zlepšia aj ekologické podmienky. Skráti sa prejazd tranzitnej dopravy, čím sa znížia aj exhaláty a emisie.
Zdroj: NDS, Foto: TASR