Slovenskí vojenskí piloti na Sliači patria k špičke NATO

SPRÁVY
4 /

Minulý týždeň sa na Sliači skončilo najväčšie medzinárodné letecké cvičenie MACE XIII, na ktorom sa podieľalo 720 domácich a 150 zahraničných príslušníkov vojenského letectva a protivzdušnej obrany z 12 členských štátov NATO. Slovenskí piloti na MIG-och 29 potvrdili, že patria k špičke NATO.

Ministerstvo obrany SR na cvičení vzdušných síl reprezentovali príslušníci leteckej základne na Sliači, protilietadlovej raketovej brigády v Nitre a brigády velenia, riadenia a prieskumu vo Zvolene. „Je to veľký prínos z hľadiska výcviku mojich ľudí, pretože sa precvičovali aj nové taktické postupy pri plnení úloh pre základne NATINADS (kolektívna ochrana vzdušného priestoru NATO),“ povedal pre agentúru SITA veliteľ Zmiešaného krídla Sliač Vladimír Lisý. Cvičenie bolo zamerané na taktické operácie pri prekonávaní protivzdušnej obrany s rádioelektronickým rušením.

Nechýbalo ani precvičovanie vzdušných bojov stíhacími lietadlami, ktoré riadil systém z lietadla AWACS. To sa niekoľkokrát majestátne objavilo na oblohe aj nad Banskou Bystricou a pútalo azda najväčšiu pozornosť náhodných divákov. Okrem tohto „obra“ bolo vidno slovenské stíhačky MiG-29 s cvičnými lietadlami L-39 Albatros, dánske stíhačky F-16, nórske DA-20 Falcon, nemecké Learjet 40, turecké F-4, francúzske RAFALE a Mirage2000D,.

Výborne si počínali slovenskí piloti zo Sliača na bojových lietadlách MiG-29.  Zviedli viacero vzdušných bojov s Dánmi na strojoch F-16. Ukázalo sa, že stíhačky MiG-29 sú stále obávaným súperom manévrovom boji na  blízku vzdialenosť. Majú podstatne lepší pomer ťahu motorov k hmotnosti stroja, čo im poskytuje výraznú energetickú výhodu oproti súperovi.

Podľa veliteľa Vladimíra Lisého stíhačky MiG-29, francúzska Mirage 2000D či americká F-16 s dánskymi posádkami sú z hľadiska aerodynamiky lietadlá rovnakej kategórie. Rozdielna viditeľnosť radarov môže byť výhodou pre toho, kto vidí vďaka svojim prístrojom súpera skôr. Aj papierovo slabší protivník môže využitím nových taktických postupov alebo svojich „finesov“ prekonať silnejšieho. „Otázka znie tak, kto v tom lietadle sedí a akú má elektronickú a celkovú výzbroj,“ dodal Lisý.

Medzinárodné cvičenie NATO na Sliači potvrdilo opodstatnenosť investície NATO, vďaka ktorej sa na táto letecká vojenská základňa zmodernizovala. Dnes je tu k dispozícii  nová vzletová a pristávacia dráhu aj pre ťažké stroje, nové zariadenie pre núdzové zachytenie lietadla lanom ako na lietadlovej lodi, nové priestory pre pilotov, ale aj pre servis a opravu lietadiel, ktoré boli počas cvičenia v plnej permanencii. Ešte sa na letisku dobuduje palivové hospodárstvo.

Letisko Sliač počas svojej najväčšej skúšky v ére samostatného Slovenska obstálo na výbornú. Spokojnosť s cvičením vyjadrili aj zahraniční účastníci. Napríklad francúzskemu pilotovi lietadla Rafale pri odlete viala slovenská zástava v kokpite jeho stíhačky.

Čo sa týka nákladov, zahraniční účastníci cvičenia si sami hradili ubytovanie, stravovanie, palivo a služby. Voľné chvíle využili  k návšteve kultúrnych pamiatok v okolí.  Viacerí z Francúzov, Dánov, Nemcov, Nórov či Turkov, vrátane celej posádky AWACS sa k nám chcú vrátiť ako turisti.

Pre niekoho možno paradoxne aj takáto vojenský akcia môže prispieť k zviditeľneniu nášho regiónu i mesta Banská Bystrica, ktorého ambíciou je rozvoj cestovného ruchu.

Zdroj: MO SR