Budú Bystričania opäť prestupovať na železnici vo Zvolene?

SPRÁVY
12 /

Zdá sa, že Bystričania sa môžu na železnici vrátiť do minulosti. Niektorí si ešte pamätajú na prestupovanie vo zvolenskom dopravnom uzle na rýchlik do Bratislavy, ešte pred elektrifikáciou železničnej trate na úseku Banská Bystrica-Zvolen.

Bystričania by mali spozornieť pri návrhoch zmien ministerstva dopravy a železníc SR v cestovnom poriadku. Podľa práve pripomienkovaného návrhu, ktorý môžete nájsť na internetovom portáli www.vlaky.net, by sa cestovanie na slovenských železniciach malo zjednodušiť. Systém bude ľahšie zapamätateľný pre cestujúcich. Autorom návrhu GVD 2012/13 je generálny riaditeľ sekcie železničnej dopravy a dráh Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ing. Jiří Kubáček.

Rýchliky a osobné vlaky by podľa návrhu mali na viacerých tratiach chodiť v pravidelných hodinových, dvoj či štvorhodinových intervaloch. Na niektorých vyťažených tratiach vlaky pribudnú, ale niektoré lokálky v regiónoch naopak prestanú premávať. Celý materiál navrhovateľ predložil na verejnú i odbornú diskusiu a ešte sa môže zmeniť.

Analýza týždenníka Trend hovorí o tom, že návrh nového grafikonu  osobnej železničnej dopravy  sa dotkne aj Bystričanov. Mnohí z nás si už zvykli na priame vlakové spojenie s Bratislavou. Nehovoriac o tom, že ho už máme už aj vďaka cestnej rýchlostnej komunikácii.

Návrh nového cestovného poriadku bude vo väčšine prípadov nútiť Bystričanov prestupovať vo Zvolene, pričom vlakové prípoje odtiaľ nie sú práve ideálne načasované. Priame vlaky zostanú len dva – jeden rýchlik a jeden expres. Takto Bystričania cestovali ešte vtedy, keď nebola elektrifikovaná trať medzi Banskou Bystricou a Zvolenom a museli sa vymieňať lokomotívy. Vyzerá to tak, akoby sme sa vracali do minulosti.

To však nie je všetko. Bystričania môžu prísť aj o jazdu osobným vlakom cez turisticky atraktívny Harmanec. Na tejto trati až po obec Horná Štubňa zostanú len zrýchlené spoje. Cestujúci a najmä turisti  tak nebudú môcť využiť  zastávky Harmanec, Harmanec-jaskyňa ani Čremošné.  Podobne má skončiť aj lokálka medzi Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou i ďalšie cestujúcimi nevyťažené trasy.

Keďže o návrhu nového grafikonu sa ešte len diskutuje, bolo by žiaduce, aby sa k nemu vyjadrili  aj volení zástupcovia občanov na miestnej a regionálnej úrovni. Banskobystrický región s hospodársky najslabším potenciálom a najväčšou nezamestnanosťou potrebuje určité stimuly, aby mohol dobehnúť tie rozvinutejšie regióny smerom k Bratislave, toto je však cesta opačným smerom.

K tomu treba pripočítať aj vytváranie podmienok pre rozvoj cestovného ruchu, ku ktorému navrhované zmeny vonkoncom neprispievajú. To platí obzvlášť pre krajské mesto pod Urpínom, ktoré si za svoj hlavný strategický cieľ zvolilo stať sa významným centrom cestovného ruchu.

Zdroj: Bystricoviny.sk