Prioritami Banskobystrického samosprávneho kraja v oblasti dopravy je okrem opráv ciest I.triedy I/51 a I/66 aj dotiahnutie rýchlostnej komunikácie R1 z Banskej Bystrice do Ružomberka a R2 zo Zvolena cez Lučenec a Rimavskú Sobotu do Košického kraja s odbočkou cez Fiľakovo až k hraniciam s Maďarskom. Budovanie týchto ciest zabezpečuje štát spolu s Národnou diaľničnou spoločnosťou.
Minulotýždňové zastupiteľstvo BBSK prijalo uznesenie, podľa ktorého by si ministerstvo dopravy SR malo v plánovacom období 2014-20 osvojiť tieto projekty ako priority dopravnej infraštruktúry štátu s hľadaním financovania z operačného programu „Doprava“ alebo cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP projekty). Poslanci požiadali župana, aby v tejto súvislosti písomne kontaktoval ministra dopravy.
Banskobystrický župan Vladimír Maňka pre agentúru SITA povedal, že v tejto veci už pred mesiacom napísal ministrovi dopravy Jánovi Počiatkovi list. „Pošlem mu teraz aj uznesenie, v ktorom sme si povedali naše priority, či už je to rýchlostná cesta na Ružomberok alebo ďalšie úseky. Budeme tlačiť do toho, aby tieto veci nezostali niekde v šuplíkoch, ale aby sa riešili čo najskôr, lebo sú pre rozvoj BBSK veľmi dôležité,“ dodal Maňka.
BBSK má najväčšiu rozlohu zo všetkých ôsmich krajov, ale cez jeho územie nevedie žiadna diaľnica, len rýchlostná cesta. R1 spája Banskú Bystricu s Bratislavou, jej predĺžením cez Hiadeľské sedlo by sme sa v Ružomberku napojili na D1. Za túto trasu sa zasadzujú aj primátori Banskej Bystrice a Ružomberka.
Severný obchvat Banskej Bystrice s dĺžkou 5,672 km, ktorý sa otváral 27.júla 2012, je zatiaľ posledným úsekom R1 a končí pri priemyselnom parku Šalková. Následné pokračovanie tejto trasy smerom na Slovenskú Ľupču, popod Hiadeľské sedlo (resp. Kozí chrbát) do Korytnice a Ružomberka, v celkovej dĺžke okolo 50 km aj s napojením na D1 bolo naplánované ešte bývalým ministrom dopravy Ľubomírom Vážnym.
Na túto trasu už bolo vykonané aj posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA), ale Radičovej vláda v apríli 2011 všetky prípravy na stavbu zastavila a odsunula až za rok 2016. V lete 2012 štát odhadol celkovú cenu pokračovania R1 na trase Banská Bystrica-Ružomberok na cca 1,6 miliardy eur s rozdelením na tri časti, aj s tunelmi medzi Slovenskou Ľupčou a Korytnicou. Myšlienka spojenia Banskej Bystrice a Ružomberka rýchlostnou komunikáciou je veľmi racionálna a patrí do strategického severojužného rýchlostného cestného prepojenia Maďarsko-Slovensko-Poľsko.
Uvažuje sa aj o variante trasy Žiar nad Hronom-Turčianske Teplice-Martin, ale dnešná cesta cez Donovaly už prezaťažená a nebezpečná hlavne pre tranzitnú kamiónovú dopravu najmä v zimnom období, nehovoriac o množstve obetí nehôd a ohrozenom životnom prostredí. Preto rýchlostné spojenie R1 Banská Bystrica-Ružomberok potrebujeme ako soľ.
Zdroj: Bystricoviny.sk